Thursday, June 17, 2010

Pemilihan 2010

Parti akan mengadakan pemilihan pimpinan di peringkat Cabang dan Majlis Pimpinan Pusat (MPP) pada tahun 2010 ini (Pemilihan 2010).


Proses pemilihan kali ini akan berdasarkan perlembagaan KEADILAN yang telah dipinda dan diluluskan di dalam Kongres Nasional Khas 2009 serta oleh pihak Pendaftar Pertubuhan pada 28 April 2010.

Pindaan perlembagaan KEADILAN ini menterjemahkan hasrat Parti untuk menjadi sebuah badan parti politik yang lebih demokratik dan diwakili oleh suara ramai anggota-anggota Parti dalam proses pemilihan pimpinannya.

Seperti mana lazimnya dan menurut kehendak perlembagaan Parti, pemilihan pimpinan Cabang akan diadakan dalam Mesyuarat Agung Tahunan Cabang (MATC) tahun 2010. Pemilihan pimpinan MPP pula adalah menerusi suatu sesi undian khas yang akan melibatkan keanggotaan Parti secara langsung.

Tarikh Pemilihan Cabang

Tarikh

Perkara

7 Julai 2010

Tarikh akhir pengeluaran notis mengadakan MATC dan Pemilihan oleh Ibu Pejabat kepada Cabang

6 Ogos 2010

Tarikh akhir pengeluaran notis MATC dan Pemilihan oleh Cabang

13 Ogos 2010

Tarikh mula pengeluaran Borang Pencalonan oleh Cabang

27 Ogos 2010

Tarikh akhir bagi pengemukaan Borang Pencalonan Pemilihan Cabang

3 Sep 2010

Tarikh akhir bagi Calon Sementara dipamer di pejabat Cabang

10 Sep 2010

Tarikh akhir bagi Senarai Calon dipamer di pejabat Cabang

17 Sep 2010

Tarikh mula MATC dan Pemilihan Cabang



Tarikh Pemilihan Majlis Pimpinan Pusat (MPP)

Tarikh

Perkara

9 Oktober 2010

Tarikh akhir penerimaan pencalonan MPP dari Cabang

16 Oktober 2010

Tarikh akhir bagi Senarai Calon Sementara dikeluarkan

23 Oktober 2010

Tarikh akhir Senarai Calon Muktamad dikeluarkan

30 Oktober 2010

Tarikh mula Pemilihan MPP 2010

20 November 2010

Tarikh akhir Pemilihan MPP 2010

27 November 2010

Tarikh Kongres Nasional Tahunan 2010


Layari http://pkrtgkarang.blogspot.com/

Wednesday, June 16, 2010

Ucapan Dato' Seri Anwar Ibrahim di Dewan Rakyat Bahas RMK 10

YAB Perdana Menteri Dato’ Sri Najib Razak telah melancarkan Rancangan Malaysia ke 10 pada 10hb Jun 2010 dengan harapan melonjakkan prestasi ekonomi dan sosial negara kepada tahap yang lebih tinggi serta meyakinkan. Rancangan Malaysia ke 10 ini diwar warkan sebagai satu strategi ampuh yang mampu memacu negara untuk mencapai cita-cita wawasan 2020 serta mengembalikannya ke landasan yang tepat dan memulihkan ekonomi negara yang hampir satu dasarwasa berada dalam keadaan lesu dan laih.
Maka tatkala ghairah menyambut kebijakan tersebut, perlu disingkap dua Rancangan Malaysia sebelumnya. Perbandingan harus dibuat agar penilaian yang jujur mampu diungkapkan. Apa ertinya segala pengumuman yang muluk muluk serta pembentangan kebijakan di Dewan ini sekiranya hasrat serta sasaran Rancangan Malaysia sebelumnya pun belum lagi tertunai.
Tatkala membentangkan belanjawan 1994, pada bulan Oktober 1993, saya mengungkapkan kepentingan buat kita merenung serta menginsafi peringatan Allah SWT dalam Surah Yusuf, agar tujuh tahun subur menjadi persedian buat kita menghadapi sebarang kemungkinan pada tahun berikutnya. Saya mengingatkan bahawa putaran kemakmuran dan kemelesetan kerap datang silih berganti, namun ianya bukanlah tidak dapat dielakkan. Bahkan kerapkali kemakmuran boleh bertukar menjadi kegersangan ekonomi kerana kita alpa, boros dan berfikiran singkat dalam perencanaan.
Kita sedar keadaan ekonomi sejagat pastinya memberi kesan kepada kedudukan ekonomi negara. Krisis kewangan mutakhir ini telah memaksa kita untuk keluar dari kerangka lama dan cerdas merangka kebijakan baru yang berupaya memacu kembali ekonomi negara. Ahli ekonomi terkemuka seperti Paul Krugman, Nouriel Roubini dan pemikir serta ahli sejarah terkemuka seumpama Tony Judt, menggesa kerajaan untuk tidak dogmatik dan masih berpaut kepada kaedah usang, apatah lagi jika terbukti walau diulang-ulang tidak mampu memulihkan keadaan.
Roubini misalnya dalam karya terbarunya berjudul Crisis Economics menghimbau surat yang dikirim John Maynard Keynes kepada George Bernard Shaw sekitar Januari 1935 apabila beliau selesai menulis The General Theory of Employment, Interest and Money,”… you have to know that I believe myself to be writing a book on economic theory which will largely revolutionize – not, I suppose, at once but in the course of the next ten years – the way the world thinks about economic problems.”
Roubini sengaja menghimbau kandungan surat itu untuk memperlihatkan kepada kita bukan sahaja cita-cita Keynes untuk menulis sebuah adikarya, akan tetapi gesaan yang ada pada ahli ekonomi masyhur itu untuk menawarkan satu kaedah yang baru dan tentunya radikal bagi memulihkan dunia dari malang The Great Depression.
Sebab itu, apabila kita berbicara mengenai anjakan ekonomi negara, kita perlu kembali kepada perintah Allah SWT di dalam Surah Al-Hasyr ayat 7
….supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya dari kalangan kamu.”
Matlamat kebijakan ekonomi yang baik adalah untuk membela yang tertindas dan menjamin keadilan; maka sewajibnya RMK10 dinilai bukan sahaja dari aspek keupayaan memulihkan kembali ekonomi negara yang lesu; tetapi juga keikhlasan memartabatkan kebajikan rakyat terbanyak.
Dari segi pendekatan dan pemikiran RMK 10 ternyata tidak berbeda berbanding Rancangan Malaysia yang sebelumnya, sedangkan ekonomi negara kini berada di persimpangan.
RMK10 diwar warkan sebagai satu perancangan yang berteraskan Model Ekonomi Baru. Kebijakan ini digambarkan mampu menggembeling ekonomi Malaysia keluar dari kelesuan yang dialami lebih dari satu dekad.
Di atas nama penswastaan, kroni diutamakan dan didahulukan sementara rakyat bakal berdepan dengan beban kos saraan awam yang meningkat.
Tidaklah menghairankan apabila salah satu dari ukuran yang boleh diambil kira adalah reaksi pasaran terhadap pembentangan RMK 10. Sejurus selepas pembentangan, Indeks Komposit di Bursa Malaysia hanya menokok sebanyak 1.23 mata apabila pasaran ditutup pada 10 Jun, iaitu kurang dari 0.1% sedangkan rancangan ini dipersembahkan sebagai nadi baru ekonomi negara.
EKONOMI MALAYSIA: HUTANG DIWARISKAN, KEBERDAYASAINGAN SEMAKIN MALAP
Sewajarnya kita meneliti beberapa perkara berkaitan asas ekonomi dan kelembapan daya saing negara sebelum mengulas dengan terperinci langkah-langkah yang diumumkan kerajaan. Justeru adalah munasabah buat kita menilai kembali prestasi pengurusan ekonomi samada sepanjang dekad ini telahpun mencapai matlamat pertumbuhan yang disasarkan. Manakala itu kedudukan daya saing mutakhir ini perlu kita semak agar tidak terus terbawa-bawa dengan kaedah perancangan untuk satu jangka masa yang lama sedangkan matlamat dari kebijakan tersebut gagal dilaksanakan; janganlah nanti ibarat pesan pepatah Melayu jika asyik memangku tangan, kelak mati angan-angan.
Rancangan Malaysia Ke-Lapan (RMK8) misalnya mensasarkan pertumbuhan purata sebanyak 7.5% bagi tahun 2001 hingga 2005. Sepanjang tempoh tersebut, kita hanya mencapai pertumbuhan pada kadar 4.7% sahaja.
Keadaannya lebih parah sepanjang tempoh Rancangan Malaysia Ke-Sembilan (RMK9). Walaupun kerajaan Barisan Nasional menuntut pembayaran dari PETRONAS yang berjumlah RM235.6 billion di antara tahun 2006 hingga 2009, ekonomi Malaysia hanya berkembang pada purata 4.2% setahun sedangkan sasaran RMK9 adalah 6%.
Daripada sejumlah RM431 billion yang dibayar kepada kerajaan oleh PETRONAS sejak penubuhannya, 55% dibelanjakan dalam tempoh 3 tahun sahaja tanpa sedikit pun kesan kepada hala tuju ekonomi negara.
Dengan jumlah pembayaran sedemikian besar oleh PETRONAS, kita pastinya berharap kedudukan hutang awam kerajaan sewajarnya berada di paras yang baik. Di negara-negara lain, kebergantungan kepada hutang akan berkurangan jika sebuah syarikat milik kerajaan mampu menyumbang sehingga 45% pendapatan tahunan kerajaan.??
Sumber dari PEMANDU dan dokumen RMK10 mengakui hakikat bahawa kedudukan hutang negara berada pada paras 53.3% berbanding KDNK pada akhir tahun 2009.
Amalan kebergantungan kepada hutang yang djelaskan tadi adalah berbeza dengan amalan negara-negara membangun lain yang kini mendahului kita.
Kemunculan Brazil sebagai sebuah kuasa ekonomi baru dunia misalnya didahului dengan disiplin penurunan hutang awam yang dipuji komuniti kewangan antarabangsa. Ketika Malaysia semakin ketagih dengan hutang, iltizam kerajaan Brazil untuk mengurangkan nisbah hutang awam berbanding KDNK dari paras 65.5% pada tahun 2002 kepada 38.8% pada tahun 2008 wajar dicontohi.
Malah Indonesia juga memperlihatkan disiplin penurunan hutang yang seharusnya dipuji. Indonesia yang berjaya mengurangkan hutang negara secara mendadak dari paras 77% pada tahun 2001 kepada 29% pada tahun 2009 (Carta 2).
Amalan ini cukup berbeza dengan disiplin fiskal yang baik sebelum tahun 1998. Dalam tempoh di antara 1991 hingga 1998, kerajaan telah berjaya membuat prapembayaran hutang negara sehingga RM12 billion kerana kita sedar amanah yang dipikul untuk meringankan beban hutang agar tidak diwarisi kepada generasi akan datang.
Walaupun pentadbiran sekarang memberi alasan kebergantungan kepada hutang ini adalah berpunca dari keperluan rangsangan fiskal, bagaimana mahu dijelaskan apabila negara-negara seperti Indonesia dan Brazil mampu berkembang dengan pesat tanpa meningkatkan hutang negara secara berterusan? Saya tidak nampak kewajaran mengapa Malaysia mengambil langkah yang berbeza dan menidakkan keperluan mencontohi disiplin seperti mengurangkan beban hutang negara?
Pada tahun 2009, defisit belanjawan negara mencecah paras 7.4% dari KDNK walaupun dijangka susut pada paras 5.3% bagi tahun 2010. Jika diambil kira kajian IMF untuk menilai kedudukan defisit belanjawan tanpa sumber petroleum, Malaysia sudah pun berada di tahap kronik.
1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009Nota 1Dengan hasil minyak 1.8 3.2 5.5 5.2 5.3 5.0 4.1 3.6 3.3 3.2 4.8 7.4Nota 2Tanpa hasil minyak 6.8 8.6 8.8 11.7 15.1Jadual 3: Defisit belanjawan 1998 – 2009
Saya nukilkan di sini janji kerajaan di dalam RMK8 muka surat 28: “Dengan peningkatan perbelanjaan Kerajaan Persekutuan yang sederhana pada kadar 4.6%, kedudukan kewangan sektor awam akan mengukuh ke arah konsolidasi dan matlamat belanjawan berimbang pada akhir tempoh Rancangan Malaysia Kelapan.”
Bukan sahaja matlamat belanjawan berimbang tidak tercapai di akhir tempoh RMK8, kerajaan terus terikat dengan masalah defisit.
Kemudian semasa mengumumkan RMK9, kerajaan sekali lagi berjanji untuk mengurangkan defisit dengan mengawal perbelanjaan. Kerajaan mensasarkan penurunan defisit ke paras 3.4% dari KDNK menjelang tahun 2010 sedangkan sasaran RMK8 pun tidak tertunai.
Sebab itu kita pandang serius sikap tidak acuh kerajaan kerana setelah gagal dua kali berturut-turut, sekali lagi kerajaan membentangkan sasaran penurunan defisit yang sangat bercita-cita tinggi bagi tempoh RMK10.
Sikap kerajaan ini umpama jelongak kerbau lampung yang lupa pada pesan nenek moyang supaya berenang di air dalam, bercebok di air dangkal.
Saya secara jujur menolak kebarangkalian mencapai sasaran defisit 2.8% dari KDNK menjelang 2015 seperti yang dijanjikan oleh kerajaan. Bukan sahaja pendekatan yang digariskan di dalam RMK10 adalah pendekatan yang sama dan terbukti gagal di dalam RMK8 dan RMK9, kerajaan pimpinan YAB Perdana Menteri dalam tempoh satu tahun yang lepas tidak menampakkan iltizam politik yang kuat untuk mengurangkan defisit.
Langkah-langkah yang diumumkan oleh kerajaan untuk mengawal defisit sejak dari awal-awal lagi dimansuhkan kerajaan. Mulanya kerajaan membawa kembali Real Property Gains Tax (RPGT), tetapi tidak sampai 2 bulan selepas diumumkan di dalam belanjawan 2010 pada 23 Oktober 2009, YAB Perdana Menteri memansuhkan sebahagian besar liputan percukaian itu.
Kemudian, kerajaan membelanjakan wang untuk melaksanakan Akta Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang sepatutnya dibentangkan di dalam sidang yang lepas untuk mengurangkan defisit. Akhirnya rakyat pula yang dipersalahkan, kononnya tidak faham konsep GST apabila kerajaan membuat keputusan menangguhkan pelaksanaan GST selepas tahun 2011.
Terbaru, mantan Timbalan Menteri Kewangan YB Alor Setar mengumumkan keputusan kerajaan meluluskan lesen judi sukan kepada Ascot Sports antara lainnya adalah bertujuan untuk meningkatkan pendapatan kerajaan yang dianggarkan berjumlah RM4 billion. Namun, tuntas dengan tabiat membatalkan keputusan yang baru dibuat, YAB Menteri Kewangan sendiri menafikan bahawa lesen judi telah diluluskan kepada Ascot Sports.
Contoh-contoh berdolak dalik sebegini adalah bukti bahawa kerajaan tidak mempunyai iltizam politik dan kebertanggungjawaban untuk mencapai sasaran menurunkan defisit kerana takut dengan bayang-bayang sendiri. Kecenderongan sebegini jugalah yang selama ini telah melunturkan keyakinan pelabur sehingga mengakibatkan prestasi ekonomi tidak memenuhi potensinya.
Dari sudut upaya pembasmian kemiskinan, kerajaan juga tersasar dari janji yang diberikan pada RMK9. Kadar kemiskinan tegar pada tahun 2009 adalah 0.7% berbanding sasaran yang ditetapkan iaitu 0.5% sementara kadar kemiskinan keseluruhan hanya turun pada kadar 3.8% berbanding sasaran iaitu 2.8%.
Itu pun setelah kerajaan meletakkan Paras Garis Kemiskinan (PGK) purata yang saya kira terlalu rendah iaitu RM800 sebulan untuk menampung saiz isi rumah seramai 6 orang, iaitu saiz isi rumah purata bagi golongan miskin. Paras yang terlalu rendah ini berbeza dari dasar kerajaan sendiri melalui pelaksanaan Sistem e-Kasih yang turut mengiktiraf isi rumah yang berpendapatan di bawah RM1,000 sebulan di luar bandar dan RM1,500 sebulan di bandar; sebagai layak untuk menerima bantuan kerajaan kerana tergolong di dalam kategori miskin.
Saya pertikaikan kecenderongan memanipulasi data ekonomi sebegini supaya kerajaan dapat menwar-warkan kejayaan membasmi kemiskinan, sedangkan mantan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Amirsham ketika menjawab soalan dari YAB Tan Sri Khalid di dewan ini pada 24 Jun 2008 mengakui bahawa kadar kemiskinan di Malaysia sebenarnya berada di tahap 24.3% sekiranya PGK dinaikkan kepada RM1,500 sebulan. Paras RM1,500 ini sudah pun digunapakai di dalam Sistem e-Kasih, jadi kenapa kerajaan tidak mahu berterus terang dengan rakyat bahawa kadar kemiskinan kita adalah jauh lebih tinggi dari yang diumumkan?
Hakikatnya kita perlu menerima kenyataan bahawa kita telah jauh ke belakang, bukan saja kerana kita tidak mencapai satu pun sasaran yang ditetapkan di dalam dua RMK yang lepas namun kita juga menyaksikan jiran-jiran kita lebih pantas dan cerdas memacu pertumbuhan ekonomi negara masing-masing.
Sejak dua tahun yang lepas, kita ditinggalkan Indonesia dari segenap aspek. Dari segi pertumbuhan KDNK – Indonesia mencatat pertumbuhan 6% bagi tahun 2008 dan 4.6% bagi tahun 2009; sedangkan kita merangkak pada kadar 4.7% bagi tahun 2008 malah menguncup pada tahun lepas.
Dari segi pelaburan asing, kita hanya menerima RM46 billion (2008) dan RM22 billion pada tahun lepas berbanding Indonesia iaitu RM50.6 billion (2008) dan RM37.9 billion (2009).
Paling mendukacitakan, dikala sektor pekerjaan di Indonesia mengalami kadar kenaikan gaji secara purata 10% di antara tahun 2007 dan 2009 – rakyat kita yang bergelut dengan kos sara hidup yang tinggi hanya menikmati peratus kenaikan gaji 4.7% bagi tahun 2009 dan 6.3% bagi tahun 2008 iaitu hampir pada paras inflasi tahun 2008 dan 2009.
Malaysia kini bukan sahaja ditinggalkan oleh Indonesia dan Singapura. Di rantau ini, perbandingan dengan negara-negara jiran yang suatu ketika dahulu lebih mundur sewajarnya membimbangkan kita. Selain Singapura dan Indonesia, kita juga lelah bersaing dengan Thailand dan Vietnam. Tidak lama lagi, Filipina juga akan meninggalkan kita kecualilah Malaysia menerimapakai kebijakan ekonomi yang lebih drastik tetapi realistik dan disusuli pula dengan iltizam pelaksanaan yang telus dan jujur.
Jumlah pelaburan asing/FDI(USD billion)2007 2008Singapura 4.3 31.6 22.7Indonesia 5.1 14.9 10.8Vietnam 7.3 6.7 8.1Thailand 4.0 11.2 10.1Malaysia 4.3 13.5 6.3Filipina 4.4 2.9 1.5Jadual 4: Perbandingan pertumbuhan ekonomi dan pelaburan asing di rantau Asia Tenggara
Jika keadaan ini berterusan, keberdayasaingan Malaysia akan terjejas. Dalam ekonomi global yang dinamik dan saling berhubungkait, keberdayasaingan yang malap akan menyekat potensi ekonomi negara.
Agak menghairankan apabila kerajaan beriya iya dengan kedudukan Malaysia di tempat ke-10 dalam senarai keberdayasaingan terkini yang diterbitkan Institute for Management Development (IMD), sedangkan selama ini senarai tersebut tidak pernah digunapakai untuk mengukur keberdayasaingan kita.
Perincian perbandingan oleh IMD itu wajar dikaji dengan teliti untuk memahami kedudukan kita, kerana senarai keberdayasaingan dunia yang lebih menyeluruh terbitan World Economic Forum memberikan gambaran yang berbeza.
Setiap tahun, World Economic Forum akan menerbitkan kedudukan 134 negara di dalam senarai Indeks Keberdayasaingan Dunia (Global Competitiveness Index).
Kedudukan Malaysia sebenarnya semakin merudum setiap tahun. Dalam senarai tahun 2007, Malaysia menduduki tangga 19 seterusnya jatuh dan kekal di tangga 21 pada dua tahun yang berikutnya. Dalam senarai terkini, kedudukan kita merosot lagi ke tangga 24, lebih rendah dari oleh UAE, Qatar, Luzembourg dan New Zealand yang sebelum ini berada di belakang kita.
Saya ingin menarik perhatian Dewan kepada komen khusus oleh World Economic Forum yang menjelaskan kedudukan Malaysia yang semakin merosot sejak 2007 (dengan izin): “Malaysia (24th) drops three positions, essentially as the result of a much poorer assessment of its institutional framework. In this area, every indicator has been exhibiting a downward trend since 2007, causing Malaysia to tumble from 17th to 43rd position in this dimension in just two years. Security is of particular concern (85th, down 25 ranks). According to the business community, the potential of terrorism (97th) and crime (95th) both impose significant business costs. Also of concern is the budget deficit, which increased in 2008, amounting to almost 5 percent of Malaysia’s GDP.”
Indeks ini yang mengambil kira pandangan komuniti perniagaan dan pimpinan korporat dunia menggambarkan persepsi masyarakat dunia mengenai keberdayasaingan dan tarikan Malaysia kepada pelabur antarabangsa.
Perhatian yang khusus perlu diberikan untuk mengukuhkan kredibiliti dan integriti institusi-institusi awam kerana sudah jelas imejnya yang tercalar menjadi faktor yang menjejaskan kemampuan kita menarik pelabur asing pada ketika ekonomi negara benar-benar memerlukan suntikan pelaburan asing.
Pandangan komuniti perniagaan antarabangsa terhadap keberdayasaingan Malaysia yang semakin merosot ini juga konsisten dengan satu lagi laporan besar iaitu Doing Business Report 2010 kelolaan Bank Dunia. Malaysia jatuh dua anak tangga ke kedudukan 23 berbanding tahun sebelumnya.
Tanpa dasar ekonomi yang berani dan pelaksanaan yang ikhlas, kerajaan akan terus bersembunyi di sebalik slogan mencapai ekonomi berpendapatan tinggi sedangkan gaji pekerja hanya menokok ke paras purata inflasi, harga barangan keperluan semakin naik dan akhirnya, Barisan Nasional akan meninggalkan pusaka hutang yang besar kepada generasi akan datang.
PRESTASI RANCANGAN MALAYSIA YANG TERDAHULUTuan Yang diPertua, saya telah menyentuh mengenai kegagalan kita mencapai sasaran makro ekonomi dalam kedua-dua Rancangan Malaysia yang lepas.
Kegagalan ini berpunca dari tabiat kerajaan yang suka membuat pengumuman besar untuk mengabui mata rakyat; gah dengan projek-projek mega tetapi di akhir tempoh perancangan – projek-projek tersebut gagal dijalankan, laksana meriam buluh yang hanya kuat berdetum tetapi tidak berguna ketika perang.
Umum menyedari pelbagai koridor telah diumumkan dalam RMK9. Kerajaan mensasarkan pelaburan sebanyak RM145 billion. Tetapi pelaburan sebenar yang diluluskan setelah tamat tempoh RMK9 hanyalah RM40.7 billion iaitu 28% dari sasaran kerajaan.
Pelaburan(RM billion)Diumumkan Sebenar
Wilayah Pembangunan Iskandar 47.00 59.58 22.64
Koridor Utara 28.00 39.94 1.40
Koridor Timur 20.00 28.30 2.06
Koridor Sabah 16.00 30.06 11.95
Koridor Sarawak 34.00 87.61 2.69
Jumlah 145.00 245.49 40.70

Jadual 3: Jumlah pelaburan ke koridor pembangunan
Sebab itu, saya ingin mengingatkan kembali beberapa projek dan sasaran yang telah diumumkan pada tahun tahun sebelumnya namun sehingga kini masih belum dilaksanakan.
Melalui peruntukan berjumlah RM11.4 billion di dalam RMK9, sektor pertanian disasarkan sebagai penjana ekonomi baru negara dan akan berkembang pada kadar 5.2%. Angka di mukasurat 382 menunjukkan pertumbuhan sepanjang RMK9 hanya sekitar 3% sahaja walaupun sejumlah wang diperuntukkan.
Di bawah RMK9 juga, kerajaan mengumumkan penubuhan Pusat Fidlot Kebangsaan (National Feedlot Centre), sebuah projek usahama di antara kerajaan Negeri Sembilan dan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani yang dibina di Gemas. Sebuah syarikat bernama Agroscience Industries Sdn Bhd yang ditubuhkan pada 4 Mac 2005 dan dimiliki oleh seorang anak dan suami kepada menteri kabinet telah diberi tanggungjawab melaksanakan projek yang melibatkan anggaran pelaburan berjumlah RM250 juta. Anak muda itu pada ketika menerima anugerah projek ini baru berumur 20 tahun dan tidak pernah ada pengalaman di dalam sektor penternakan lembu secara besar-besaran.
Jika benar Felda diminta untuk mengambilalih pusat tersebut dari pengurusan anak kepada menteri ini, atas dasar apa Felda diarahkan berbuat demikian?
Pertanian juga menjadi salah satu sasaran teras RMK9 yang bertujuan mengurangkan pergantungan kepada import makanan. Kerajaan meletakkan sasaran pengurangan import makanan sebanyak 1.5% sepanjang tempoh RMK9 iaitu dari RM15.4 billion pada tahun 2005 kepada RM14.3 billion pada tahun 2010. Bukan sahaja peruntukan sebanyak RM11.4 billion tidak mencapai pertumbuhan yang disasarkan, import makanan negara telah mencecah paras RM28 billion bagi tahun 2008.
Kita juga masih ingat dengan cadangan menaiktaraf pengangkutan awam di Lembah Kelang yang menjadi pengumuman utama di dalam RMK9 selaras dengan sasaran untuk meningkatkan penggunaan pengangkutan awam ke paras 30%, berbanding paras 16% diawal RMK9. Malah, YAB Pekan sendiri yang mengumumkan rangkaian LRT baru dari Kota Damansara dan Cheras pada bulan Oktober 2006 yang kononnya mengambil masa 4 tahun untuk disiapkan menjelang tahun 2012.
Pertengahan tahun 2010 sudah pun dilewati tetapi rakyat masih menunggu bermulanya pembinaan yang dijanjikan dalam tahun 2006 itu. Sebaliknya yang mereka dapat adalah satu lagi pengumuman besar yang menjanjikan sistem pengangkutan bersepadu di Lembah Kelang walaupun ia perkara sama yang telah didengari sejak sedekad yang lalu.
Tetapi kerajaan tidak boleh berterusan dengan rekod kegagalan melaksanakan janji dan projek seperti ini, kemudian kembali kepada rakyat dengan janji dan projek yang sama di dalam RMK yang seterusnya.Ini tidak ubah seperti teguran sinis Albert Einstein bahawa (dengan izin): “the definition of insanity is doing the same thing over and over again, but expecting different results”.
Ini bukan sahaja persoalan prestasi buruk tetapi persoalan amanah dan kebajikan rakyat apabila hutang yang dibuat pada hari ini diwariskan kepada generasi akan datang bersama-sama ekonomi yang hilang keberdayasaingan; setelah kekayaan negara diselewengkan.
RMK10: REFORMASI MENYELURUH PENYELESAIAN KELESUAN EKONOMI, BUKAN SENARAI PROJEK YANG BARUTuan Yang diPertua, kita berdepan dengan suasana getir untuk menafaskan kembali ekonomi negara supaya dapat mendahului pesaing-pesaing serantau. Ada beberapa perkara pokok di dalam permasalahan ekonomi negara yang perlu dirungkaikan secara teratur dan secepat mungkin sekiranya kita ingin berada di landasan yang betul.
Ibn Khaldun memberi gambaran terbaik beban amanah yang dipikul oleh kerajaan untuk rakyatnya. Menurut beliau, sebuah kerajaan itu adalah sebuah institusi yang menghalang ketidakadilan dari berlaku, kecualilah kerajaan itu sendiri yang curang.
Dalam kitab ekonomi dan pengurusan tersohor bernama Al-Muqaddimah, Bab 2 beliau menjelaskan lagi bala kepada ekonomi apabila pemimpin yang ada berlaku curang kepada rakyatnya. Beliau menggambarkan kemusnahan apabila pimpinan kerajaan bergelumang dengan “salah laku, buruk akhlak, ketidakikhlasan dan tipu daya untuk mengaut kekayaan. Hati mereka memikirkan dan mencari jalan untuk menggunakan semua helah bagi tujuan itu. Akibatnya rakyat pun turut terheret dengan penipuan, perjudian, kecurian dan riba”.
Kenyataan ini telah diterima pakai selama beribu tahun lamanya. Penegasan Ibn Khaldun itu diulang dan digariskan lagi oleh ahli-ahli ekonomi mutakhir dan menjadi peringatan sepanjang zaman.
Seorang editor The Economist bernama Charles Wheelan mengumpulkan hasil-hasil kajian pakar ekonomi tersohor yang telah memenangi Anugerah Nobel sejak 50 tahun lepas. Beliau merumuskan bahawa secara lazimnya, kajian-kajian tersebut meletakkan 6 prasyarat yang perlu ada supaya ekonomi dapat berkembang dengan sihat dan berterusan di samping menjamin kesejahteraan rakyat.
Ciri-ciri tersebut adalah seperti berikut:
i. Pertama, institusi kerajaan yang cekap dan berkredibiliti;
ii. Kedua, sistem ekonomi yang menjamin hak milik harta dengan mengiktiraf hak rakyat dan hak individu;
iii. Ketiga, peraturan dan undang-undang yang bertepatan dan tidak keterlaluan sehingga menyekat perkembangan ekonomi;
iv. Keempat, sumber manusia yang berdaya maju dan inovatif dengan berlandaskan sistem nilai untuk mengelakkan aktiviti mengaut keuntungan yang melampaui batasan moral;
v. Kelima, keterbukaan kepada amalan perdagangan dan persaingan tanpa pilih kasih; dan
vi. Keenam, dasar fiskal dan monetari yang bertanggungjawab dengan didokong pelaksanaan yang telus dan cekap.
Saya ingin membuat beberapa syor di dalam beberapa aspek pokok permasalahan ekonomi negara kita supaya ciri-ciri yang enam ini dapat diterapkan dan menjadi asas kepada urustadbir ekonomi kita.
Krisis Pelaburan SwastaTuan Yang diPertua, saya telah membawa isu krisis pelaburan swasta seawal sessi pertama Dewan pada 16 Mac 2010 sebelum kerajaan membentangkan Model Ekonomi Baru atau RMK10. Pada ketika itu, rakyat digula-gulakan dengan kenyataan yang tidak bertanggungjawab seolah-olah semuanya bagus dengan prestasi ekonomi negara.
Tetapi data pelaburan swasta sejak tahun 1998 menunjukkan kebergantungan kepada perbelanjaan awam untuk menjana ekonomi sehinggakan peranan yang sebelum itu dimainkan secara berkesan oleh sektor swasta diambil alih oleh kerajaan sejak tahun 2000. Ini tidak ubah ibarat sebuah jet pejuang yang terpaksa menggunakan enjin kereta untuk terbang apabila enjinnya yang lama sudah hilang; sudah tentu jet pejuang itu tersadai dan tidak dapat terbang.
Begitulah kedudukannya sejak sedekad lalu dan ini disahkan oleh kajian Prof KS Jomo yang menunjukkan pertumbuhan tahunan purata pelaburan swasta sepanjang RMK8 hanyalah 1%, sementara pertumbuhan sepanjang RMK9 hanya menokok kepada 2%. Ini jauh berbeza berbanding pertumbuhan purata pada kadar 16.2% sepanjang RMK6 dan RMK7.
RMK10 meletakkan sasaran yang tinggi untuk melonjakkan jumlah pelaburan swasta bagi mengekang tabiat kebergantungan kepada perbelanjaan awam yang melebarkan jurang defisit negara.
Kerajaan mensasarkan pertumbuhan purata pelaburan swasta sebanyak 12.8% setahun, iaitu mencapai tahap RM115 billion mengikut harga semasa. Laporan terkini bagi April 2010 yang dikeluarkan Bank Negara menunjukkan pelaburan swasta bagi tahun 2009 (pada harga semasa) hanyalah berjumlah RM65 billion.
Maksudnya, ekonomi Malaysia perlu mencapai peningkatan pelaburan swasta tambahan RM50 billion jika sasaran tahunan RM115 billion ini hendak dicapai, kemudiannya dikekalkan pada tahap itu untuk berkembang sebanyak 12.8% setiap tahun. Profesor Emeritus Dr Mohamed Ariff juga berpandangan bahawa adalah sesuatu yang sukar buat negara untuk memenuhi metalamat tersebut. Ini adalah kerana sepanjang Rancangan Malaysia ke 9, pelaburan hanya berkembang pada kadar 2% sahaja. Perlu kita memberi perhatian terhadap peringatan beliau manakala kita akui pelaburan asing(FDI) sememangnya terkesan akibat krisis kewangan, namun negara Singapura masih berupaya mencatatkan pertumbuhan FDI sebanyak 9% dan China 10% sedangkan kita hanya mencatatkan pertumbuhan FDI sebanyak 1%.
Kalau ini diterjemahkan dalam istilah kampung, seorang pesawah padi perlu menggandakan hasil padi sebanyak dua kali ganda dalam masa setahun sedangkan keluasan relung sawahnya tetap sama dan modalnya tetap sama.
Saya mengucapkan tahniah kerana kerajaan bercita-cita tinggi tetapi kita juga perlu realistik, kerana menyediakan infrastruktur untuk mencapai sasaran ini melibatkan wang rakyat. Sasaran yang tidak realistik sudah tentu tidak dapat dicapai, jadi wang rakyat yang dibelanjakan untuk membina infrastruktur dan menyediakan mekanisme itu nanti adalah satu pembaziran, tidak ubah seperti pelbagai skim dan institusi yang ditubuhkan tetapi langsung tidak berkesan merangsang pelaburan swasta.
Dalam setiap RMK, kerajaan akan mengumumkan penubuhan pelbagai tabung dan peruntukan sejumlah wang yang besar. RMK10 memperuntukkan dana sebanyak RM20 billion dalam pelbagai bentuk sebagai bantuan untuk menggalakkan penyertaan swasta.
Namun, ujian sebenar bukannya sebesar mana pengumuman peruntukan yang dibuat tetapi sistem dan mekanisme yang telus untuk memastikan peruntukan ini sampai ke sektor swasta yang memerlukannya.
Saya ingin menarik perhatian kepada statistik di mukasurat 89 RMK10 yang menunjukkan 84% dari firma yang ditinjau menyatakan kekurangan sumber kewangan yang sesuai sebagai faktor penghalang aktiviti inovasi, yang seterusnya menyekat perkembangan sektor swasta.
Di sini kita berdepan dengan realiti perancangan ekonomi yang berbeza dengan pelaksanaan. Saya ajukan kepada kerajaan bahawa mekanisme agihan dana yang bertujuan menyuntik nafas ke sektor swasta perlu dirombak supaya ia telus dan tidak disalahgunakan.
Contoh yang baik adalah pengagihan Tabung Makanan di bawah RMK9 yang berjumlah RM2 billion. Kenapa kerajaan meluluskan peruntukan sebanyak RM250 juta kepada satu syarikat milik anak dan suami menteri seperti yang disebut sebentar tadi. Kalaulah RM250 juta ini diagihkan dengan lebih telus kepada 5,000 orang kesan gandaan kepada ekonomi setempat akan membawa kesejahteraan dengan lebih meluas kepada rakyat terbanyak, bukannya tertumpu di tangan mereka yang sudah kaya dan berkedudukan.
Sebab itu, langkah-langkah yang diambil untuk meningkatkan pelaburan swasta melalui peruntukan kerajaan tidak akan berjaya sekiranya kerangka dan kaedah agihan dana ini tidak dibebaskan dari campur tangan politik dan penyelewengan.
Kerangka itu perlu dirombak agar amalan urus tadbir baik diseimbangkan dengan kawalan kredit yang berpadanan agar tidak terlalu menekan usahawan. Pemantauan sedia ada tidak berkesan dan tugas tersebut perlu diberikan keutamaan di peringkat tertinggi kerajaan agar Dana Fasilitasi yang diumumkan berjumlah RM20 billion dalam RMK10 tidak hilang begitu sahaja.
Saya juga mengingatkan supaya kerajaan tidak membelakangkan prinsip ketelusan dan urustadbir yang baik dengan mengkudakan syarikat berkaitan kerajaan dan institusi pelaburan awam seperti PNB dan KWSP untuk menyuntik modal ke dalam projek-projek swasta yang berkait rapat dengan kroni tetapi tidak mempunyai potensi ekonomi; atas nama meningkatkan pelaburan swasta.
Selain tabiat ini tidak bermoral dan merupakan amalan haprak mereka yang bergelumang dengan rasuah, pendekatan ini akan mewujudkan kebergantungan baru dan kecenderongan menggunakan GLC dan dana agensi pelaburan awam untuk menampung perbelanjaan negara untuk mengurangkan defisit. Apabila tanggungjawab perbelanjaan awam dipindahkan ke GLC dan agensi pelaburan awam, matlamat dan fokus mereka akan berubah.
Apatah lagi apabila keputusan-keputusan kerajaan berhubung GLC dan prestasi GLC sendiri mengundang banyak persoalan.
Terbaru, rakyat dikejutkan dengan berita kerugian berjumlah RM946 juta yang dialami konglomerat Sime Darby kerana kenaikan kos mendadak projek-projeknya di Qatar dan Bakun. Kerugian itu tidak termasuk pampasan kerajaan sebanyak RM700 juta yang telah dianugerahkan bagi projek Bakun, jadi keseluruhan wang rakyat yang terbabit adalah sebanyak RM1.646 billion.
Ini bukan kali pertama Sime Darby ditempelak kerana urus tadbir yang tidak baik. Keputusan kerajaan untuk menggabungkan Sime Darby, Guthrie dan Golden Hope di dalam sebuah syarikat dalam tahun 2007 telah menerima kritikan kerana ramai yang khuatir konglomerat sebesar itu akan mengalami masalah sekiranya budaya urus tadbir yang baik masih belum diperkukuhkan sebenarnya.
Hakikatnya, prestasi ketiga-tiga syarikat itu secara berasingan adalah lebih baik. Minority Shareholders Working Group (MSWG) yang bertanggungjawab melindungi hak pemegang saham minoriti berpendapat saham Sime Darby berada di bawah nilaian sebenarnya kerana ada aktiviti bukan teras yang membawa risiko berbanding aktiviti perladangan yang menyumbang 70% dari perolehannya sehinggakan sahamnya diberikan diskaun.
Kebimbangan ini telah pun disuarakan sejak dahulu kerana kepakaran Guthrie dan Golden Hope adalah di dalam perladangan. Apabila aktivitinya dicampur adukkan dengan pelbagai aktiviti bukan perladangan yang dijalankan oleh Sime Darby, sudah tentu akan timbul masalah baru.
Saya mengajukan bahawa bank perunding yang menasihati dan melaksanakan usaha penggabungan iaitu CIMB mempunyai tanggungjawab moral untuk menerangkan kepada rakyat, kenapa perkara faktor-faktor ini tidak diambil kira semasa menilai cadangan penggabungan dahulu. Sebagai satu lagi GLC milik rakyat, pengurusan CIMB tidak boleh taksub dengan keuntungan dan bonus besar semata-mata sedangkan keputusannya melibatkan kepentingan rakyat, seperti mana yang disaksikan di dalam penggabungan Sime Darby.
Selain Sime Darby, keadaan yang sama juga terjadi di Pos Malaysia yang mengalami kerugian sebanyak RM546 juta seperti yang diumumkan baru-baru ini.
Sebelum itu, bank terbesar di Malaysia iaitu Maybank pun tidak terlepas dari skandal kerugian yang memalukan dalam usaha mengambil alih Bank Internasional Indonesia (BII) yang diumumkan dalam Mac 2008.
Transaksi terbabit yang membabitkan pembayaran premium setinggi 23% dari harga saham semasa menyaksikan Maybank berhadapan risiko kerugian besar apabila ia terpaksa mematuhi syarat-syarat pengambil alihan di Indonesia, sedangkan pemegang saham terbesar iaitu Temasek Holdings dan Kookmin Bank mendapat durian runtuh kerana pembelian itu adalah 4.6 kali ganda lebih tinggi dari nilai aset bank tersebut. Keseluruhan urus niaga itu membabitkan wang rakyat berjumlah RM8.6 billion.
Saya bawa kembali skandal-skandal ini kerana kita hairan tatkala prestasi kewangan dan urus tadbir GLC milik rakyat semakin bercelaru dan menyebabkan kerugian berbillion ringgit, ahli-ahli Lembaga Pengarah dan eksekutif kanan lantikan kerajaan terus diberikan mandat dan kepercayaan.
Ketiadaan kebertanggungjawaban ini adalah tabiat buruk amalan pengurusan di GLC kita apabila hanya pegawai pertengahan dan bawahan yang dikenakan tindakan disiplin yang ketat atas nama urus tadbir korporat tetapi ketua-ketua mereka dikitarkan dari satu kedudukan ke satu kedudukan yang lain.
Sebab itu kita perlu tegas untuk menguatkuasakan keadilan korporat ini ke setiap lapisan pengurusan, dari yang terbawah hingga ke atas terutamanya apabila kerajaan akan menggunakan sepenuhnya GLC dan agensi pelaburan awam untuk meningkatkan pelaburan swasta, seperti yang terkandung di dalam RMK10.
Penswastaan Yang MenggilaOleh kerana sasaran pelaburan swasta yang tidak masuk akal, saya tidak terkejut apabila serampang utama RMK10 adalah satu lagi gelombang penswastaan yang lebih besar atas alasan melonjakkan pelaburan swasta.
Kita tidak menolak penswastaan kerana saya berpegang kepada teori Ibn Khaldun bahawa “businesses owned by responsible and organized merchants shall eventually surpass those owned by wealthy rulers”. Perniagaan yang dimiliki oleh peniaga yang tersusun pentadbirannya dan amanah akan mengatasi perniagaan yang dimiliki pemerintah yang kaya.
Tetapi penswastaan perlulah memenuhi syarat-syarat khusus agar menguntungkan rakyat dan swasta secara adil dan saksama. Syarat-syarat itu termasuklah pihak swasta mempunyai kelayakan dan kemampuan, ada peningkatan mendadak dari segi kecekapan dan pulangan kepada rakyat dan jaminan mutu perkhidmatan yang lebih baik.
Penswastaan juga perlu berlandaskan kepada matlamat untuk membina keberdaya saingan dan keupayaan sektor-sektor yang sudah mampu bersaing. Keutamaan sepatutnya diberikan kepada syarikat-syarikat tempatan di dalam industri yang sudah berkembang pesat di Malaysia, contohnya perkhidmatan sokongan. Berkali-kali kita mempersoalkan tindak-tanduk kerajaan apabila berlakon berjuang untuk rakyat di kaca televisyen, tetapi di bilik-bilik mesyuarat meluluskan kontrak perhubungan awam kepada syarikat asing sehingga mencecah RM77 juta
Kebelakangan ini kita bimbang dengan tindakan kerajaan menjual semua harta rakyat dalam tempoh paling singkat. Sebelum ini pun memang ada projek penswastaan tetapi tidaklah pada kadar sehingga semua harta berharga rakyat dilelong dalam sekelip mata.
Dalam masa setahun, rakyat Malaysia telah kehilangan tanah-tanah paling berharga di Singapura apabila kerajaan bersetuju mengalihkan stesen keretapi dari Tanjong Pagar ke Woodlands, sedangkan perkara ini dipertahankan sekian lama demi menjamin kepentingan rakyat. Pada 23 April 2010, negara dikejutkan apabila dua blok minyak L dan M milik Malaysia telah diserahkan kepada Brunei tanpa dibawa ke Dewan Rakyat terlebih dahulu.
Dari segi hartanah, kerajaan mengumumkan skim pembangunan secara usahasama dengan swasta tanah-tanah bernilai negara termasuklah Kem Tentera Udara Sungai Besi yang dianggap plot hartanah paling berharga di Kuala Lumpur yang belum dikomersilkan.
Kerajaan juga akan membangunkan tanah-tanah milik kerajaan seluas 3,000 ekar di Sungai Buloh dan plot hartanah milik kerajaan di tengah-tengah Segitiga Emas iaitu di Jalan Ampang, Jalan Stonor dan Jalan Lidcol.
Siapa yang akan mendapat durian runtuh kali ini? Sebelum ini, langkah penswastaan hartanah sebegini menyaksikan YTL diberikan hak untuk mengambil alih dan membangunkan tanah kerajaan di Sentul tanpa melalui proses tender terbuka. Apa tidak boleh kalau kerajaan melibatkan komuniti tempatan dalam skim pembangunan semula agar rakyat berpendapatan rendah di Sentul turut mendapat manfaat, bukan sahaja YTL dan Tan Sri Francis Yeoh?
Bagi pembangunan di Sentul, YTL mengumumkan nilai pembangunan kasar (GDV) mencecah RM7 billion yang melibatkan 7,000 unit perumahan dan komersil. Dari jumlah 7,000 unit itu, hanya 800 unit diperuntukkan bagi perumahan mampu milik, itu pun bukan perumahan rakyat termiskin sedangkan kawasan Sentul mempunyai golongan pendapatan rendah yang besar. Sebab itu kita mempersoalkan tabiat bersekongkol dengan kroni ini, kerana rekod mereka dalam membela rakyat sangatlah buruk sedang mereka bersenang lenang dengan harta rakyat.
Walaupun Model Ekonomi baru menwar-warkan tumpuan untuk membudayakan amalan tender terbuka, dalam diam-diam YAB Perdana Menteri menganugerahkan projek pembangunan semula kem tentera udara Sungai Besi kepada konsortium yang melibatkan 1Malaysia Development Berhad dan Malton Berhad. 1MDB ini terpalit dengan seorang yang bernama Jho Low yang dianggap sebagai “lelaki misteri yang membelanjakan wang besar di kelab-kelab malam di New York” seperti laporan New York Post. Malton Berhad adalah syarikat yang berkait dengan Datuk Desmond Lim.
Adalah amat memalukan apabila YAB Perdana Menteri menggunakan Lembaga Tabung Amanah Tentera (LTAT) untuk dijadikan sandaran di dalam konsortium itu, sedangkan jelas ia adalah perancangan melelong harta rakyat kepada kroni pada harga yang tidak berpatutan.
Selain itu, plot hartanah di tapak Penjara Pudu, yang asalnya dimiliki oleh UDA kini telah diserahkan kepada syarikat yang berkait dengan Tan Sri Vincent Tan.
Saya pasti senarai harta kerajaan yang akan diserahkan kepada pihak tertentu atas nama penswastaan dan menggalakkan pelaburan swasta akan menjadi lebih panjang setiap bulan. Kalau benar pun penswastaan gelombang kedua ini perlu dilaksanakan, kenapa projek-projek ini berpusing di kalangan pihak yang sama? Di mana komitmen kerajaan untuk melaksanakan gelombang penswastaan ini secara telus dan melalui tender terbuka seperti yang diumumkan melalui NEM?
RMK10 telah menyenaraikan 52 projek berimpak tinggi berharga RM62.7 billion, 5 kali ganda lebih mahal dari projek-projek yang disenaraikan di dalam RMK9.
Sebahagian besar dari projek-projek ini adalah projek penswastaan termasuklah konsesi pengendalian sampah yang baru yang akan mengambilalih pengurusan dari kerajaan tempatan, 7 konsesi tol yang baru, 2 loji penjana elektrik yang baru dan projek-projek hartanah yang diselubungi misteri yang telah saya huraikan tadi.
Sebelum ini pun, saya telah menyuarakan kebimbangan dan mempersoalkan kewajaran beberapa projek penswastaan yang sedang diteliti kerajaan.
Salah satunya adalah projek penswastaan kepada sebuah syarikat yang bernama Web Power Sdn Bhd yang telah mendapat kontrak menyediakan sebanyak 31 buah helikopter untuk disewakan selama 30 tahun kepada PDRM dengan kos sewaan RM400 juta setahun. Bagi tempoh 30 tahun kos ini akan mencecah RM12 billion.
Sebelum itu, Ketua Polis Negara sendiri pernah menulis surat bertarikh 3 November 2006 kepada mantan PM YAB Tun Abdullah Ahmad Badawi supaya satu Letter of Intent dikeluarkan kepada syarikat yang sama.
Apa keistimewaannya sebuah syarikat bernama Web Power ini sehingga projek-projek besar PDRM harus dianugerahkan secara terus kepadanya?
Sebab itu, Tuan Yang diPertua, amaran yang tegas perlu diberikan kepada kerajaan supaya semua amalan ini dihentikan secepat mungkin kerana amalan buruk sebegini di kala kerajaan melancarkan gelombang penswastaan kali kedua sudah tentu meningkatkan risiko penyelewengan yang merugikan rakyat. Kita tidak wajar lupa bahawa anggaran kerugian yang ditanggung oleh negara berpunca dari kegagalan siri penswastaan di bawah mantan Perdana Menteri ke-4 dilaporkan mencecah RM100 billion.
Walau bagaimana pun, kita bersyukur kerana masih ada pimpinan rakyat yang kukuh pendiriannya untuk mempertahankan hak rakyat. Saya ingin menasihatkan kroni-kroni yang ingin berbelanja besar menantikan projek hartanah di negeri-negeri Pakatan Rakyat, kerana jika ada sedikit pun proses kelulusan yang bersabit dengan kerajaan negeri – saya jamin kerajaan Pakatan Rakyat akan mempastikan kroni-kroni ini tidak akan terlepas dengan rencana mereka merompak harta rakyat.
Kerajaan di bawah Pakatan Rakyat akan menggunakan setiap inci kuasa yang ada di tangan kita untuk menjaga harta rakyat.
Kebergantungan Kepada PETRONASAhli-ahli Yang Berhormat, saya perlu menyentuh sedikit mengenai PETRONAS kerana kedudukan strategiknya dalam menjamin kelangsungan pertumbuhan negara terutamanya dalam bentuk sumbangan kewangan kepada kerajaan.
RMK10 mengunjurkan bahawa hasil bukan cukai akan mencecah RM57.9 billion pada 2015 berbanding anggaran RM50 billion pada tahun 2010. Penyumbang terbesar kepada hasil ini adalah pendapatan dari PETRONAS dalam bentuk royalti dan dividen.
Unjuran sedemikian menggambarkan bahawa kerajaan tidak serius untuk mengurangkan kebergantungan kepada PETRONAS walaupun kita sedia maklum bahawa rezab petroleum dan gas asli kita semakin susut. RMK10 tidak menyentuh secara khusus langkah-langkah yang akan diambil oleh kerajaan untuk mengurangkan kebergantungan ini.
Oleh kerana itu juga, beberapa pengumuman terkini yang dibuat oleh PETRONAS membimbangkan kita.
Pertamanya, pengumuman PETRONAS bahawa ia akan mengubah strateginya untuk menumpukan perhatian kepada aktiviti huluan di dalam negara adalah sesuatu yang perlu diteliti. Sejak tahun 1991, PETRONAS telah melaksanakan dasar penglibatan secara aktif di luar negara memandangkan rezab minyak negara adalah terhad.
Selama 19 tahun, strategi ini diterimapakai, dilaksanakan dengan baik dan seluruh rakyat Malaysia menikmati habuan dari strategi ini. PETRONAS diiktiraf sebagai salah sebuah dari 100 syarikat terbesar di dunia dan sejak kebelakangan ini memberikan sumbangan yang besar untuk menampung perbelanjaan negara.
Saya ingin mempersoalkan bagaimanakah strategi yang mempunyai jangka masa panjang dan dilaksanakan selama dua dekad itu diubah dan PETRONAS mengundur ke belakang, tiga bulan selepas Tan Sri Hassan Merican tidak lagi bersama-sama PETRONAS? Kalau strategi tersebut sudah gagal, apakah PETRONAS tidak menilainya selama dua dekad dan hanya sedar perkara ini dalam masa tiga bulan?
Saya khuatir PETRONAS dijadikan alat percaturan beberapa pihak tertentu kerana kita tahu syarikat-syarikat tempatan yang aktif di dalam industri minyak dan gas ini adalah dimiliki oleh keluarga-keluarga elit pemerintah di negara ini. Anak kepada kedua-dua mantan Perdana Menteri mempunyai pegangan yang besar di dalam syarikat perkhidmatan minyak dan gas iaitu Kumpulan Scomi yang dimiliki oleh Datuk Kamaluddin Abdullah dan Kencana Petroleum milik Datuk Mokhzani Mahathir. Satu lagi syarikat milik kroni iaitu Bumi Armada yang dimiliki Tan Sri Ananda Krishnan juga dominan dalam mendapatkan kontrak perkhidmatan dari PETRONAS.
Kita tidak menafikan hak mereka untuk bersaing dan terlibat di dalam perniagaan, tetapi jangan sampai periuk nasi negara tergadai apabila strategi jangka panjang PETRONAS diubah semata-mata supaya ada lambakan projek-projek di dalam negara. Model yang digunakan oleh PETRONAS selama ini, iaitu membina keupayaan syarikat tempatan untuk bersaing di luar negara berdasarkan merit adalah model yang baik.
Baru-baru ini juga kita difahamkan CIMB telah dilantik untuk menjadi perunding khidmat penyenaraian Kumpulan Petrokimia PETRONAS. Bagi salah satu penyenaraian terbesar dalam sejarah Bursa Malaysia, yuran khidmat penyenaraiannya juga adalah besar.
Perkembangan-perkembangan sebegini menimbulkan sedikit tanda tanya dan saya mohon perkara ini diambil perhatian bukan sahaja oleh pengurusan PETRONAS, tetapi pimpinan kerajaan kerana kebergantungan kepada PETRONAS bermakna ia perlu dibiarkan kekal bebas dari campur tangan, kalau tidak seluruh kelangsungan kewangan kerajaan akan terjejas.
Kesejahteraan dan Kebajikan Rakyat Pelbagai KaumSalah satu kekuatan utama Malaysia adalah kepelbagaian kaum yang kita miliki. Sebuah rencana ekonomi yang baik mestilah menepati syarat menjamin kesejahteraan dan kebajikan rakyat semua kaum secara saksama.
Kebelakangan ini, di celah-celah slogan yang menggalakkan persefahaman kaum, pendekatan ekonomi yang dibawa kerajaan masih mengikut pertimbangan perkauman.
RMK10 menjadi berkecamuk apabila usaha menjana ekonomi untuk melonjak menjadi negara berpendapatan tinggi bersimpang siur dengan rundingan politik untuk menjaga kepentingan segelintir pihak.
Pada kala kerajaan cuba membangunkan kelas usahawan yang mampu bersaing, persoalan perkauman masih tetap di bawa. Yang menjadi mangsa adalah rakyat terbanyak yang diumpan dengan pelbagai cadangan yang indah khabar dari rupa – kontrak berbillion ringgit diberikan kepada pihak yang sama seperti Tan Sri Francis Yeoh, Tan Sri Vincent Tan, Tan Sri Syed Moktar dan yang sekelas dengan mereka. Sebagai habuannya, beberapa lantikan pengurusan diberikan kepada orang Melayu sebagai tanda kerajaan kononnya mempertahankan hak.
Pendekatan ini sempit dan telah terbukti gagal selama 3 dekad. Ia tidak berbeza dengan pelbagai peraturan yang mensyaratkan orang Melayu diberikan saham tetapi saham-saham itu jatuh di tangan beberapa kerat sahaja. Akhirnya, hanya RM2 billion dari RM54 billion yang masih kekal.
Maka, teras pendekatan ekonomi yang perlu diambil bukanlah dari persepktif perkauman. Hanya program ekonomi yang berkiblatkan keadilan dengan tujuan menaikkan taraf hidup rakyat tanpa mengira kaum yang akan dapat menjamin kesejahteraan rakyat.
Persoalan yang dibawa oleh Prof Datuk Dr Mohamed Arif, bekas Pengarah Eksekutif Institut Penyelidikan Ekonomi Malaysia (MIER) sepatutnya membuka mata kita bahawa yang dimangsakan dengan adu domba seperti ini adalah kaum Bumiputra sendiri.
Menurut beliau, selepas 3 dekad pelaksanaan DEB dan penyelewengannya, 75% daripada keluarga yang mempunyai pendapatan isi rumah di bawah RM2,000 sebulan adalah kaum Bumiputra.
Kita tidak terkejut kerana sikap bermuka-muka kerajaan memang terserlah. Saya mempersoalkan kenapa Lebuhraya Pantai Timur tidak dibina terus ke Kota Bharu sedangkan prasarana tersebut akan menggiatkan ekonomi di kawasan-kawasan yang mempunyai ramai rakyat berpendapatan rendah, yang rata-ratanya Bumiputra.
Persoalan royalti minyak kepada Kelantan terus diketepikan dan agihan hasil minyak secara adil kepada Terengganu, Sabah dan Sarawak tidak dipedulikan. Bekalan air bersih dan elektrik ke kawasan-kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak yang benar-benar memerlukannya masih lagi di takuk lama dan sasaran yang ditetapkan di dalam dua Rancangan Malaysia sebelum ini masih tidak dicapai.
Perkara-perkara ini adalah ujian utama yang menunjukkan tahap komitmen dan keikhlasan kerajaan.
Saya sendiri sebelum ini menggariskan bahawa langkah paling utama yang perlu dibuat oleh kerajaan adalah memastikan 4 perkhidmatan utiliti iaitu elektrik, air, lebuhraya dan jalur lebar dapat disediakan kepada rakyat pada kos yang murah dan berkesan.
Perkara ini memerlukan kekuatan moral untuk menolak kepentingan kroni yang mengaut keuntungan berbillion ringgit setiap tahun dan memulangkan kembali perkhidmatan utiliti kepada rakyat agar kos sara hidup dapat dikurangkan secara mendadak.
Langkah ini jika diambil, akan mengurangkan bebanan rakyat terbanyak terutamanya mereka yang pendapatan isi rumahnya berada di bawah paras RM2,000 sebulan.
Menyedari hakikat ini juga, saya berpendirian bantuan kepada golongan yang betul-betul memerlukan harus dikekalkan walaupun mekanismenya perlu disemak kembali. Kita tidak boleh dogmatik dan berlaku tidak adil kepada rakyat – kalau bantuan itu diberikan kepada kroni dan syarikat besar, ia dipanggil bantuan dana untuk menggalakkan pelaburan. Tetapi kalau bantuan yang sebenarnya lebih sedikit diberikan kepada rakyat, perkataan subsidi digunakan dan digambarkan subsidi 40 sen seliter inilah yang menyebabkan keruncingan ekonomi yang kita hadapi.
PENUTUPAkhir sekali saya ingin lontarkan kepada seluruh rakyat Malaysia dan rakan-rakan perancang ekonomi di sektor awam.
Kecanggihan ekonomi kita telah banyak berubah sejak kita merdeka dan kita terperangkap di dalam ekonomi nilai pertengahan yang bergantung kepada faktor kecekapan. Kita perlukan inovasi untuk melonjak.
Model perancangan ekonomi secara besar-besaran dan berkala adalah baik dan berkesan apabila ekonomi kita masih banyak bergantung kepada keberhasilan sumber negara, kerana persoalan utama adalah persoalan agihan sumber.
Pada persimpangan ini, cabaran kita adalah suntikan modal akal bukannya wang ringgit atau galian. Suntikan modal akal memerlukan suasana yang kondusif supaya idea dapat berkembang.
Sebab itu saya berpendapat pendekatan perancangan ekonomi berkala yang besar dari kerajaan dan diperturunkan kepada rakyat dan swasta sudah tidak sesuai, kerana ia tidak kondusif bagi perkembangan idea dan inovasi.
Saya mencadangkan supaya keseluruhan pendekatan perancangan ekonomi disemak semula kerana saya yakin perencanaan ekonomi sebegini sudah tidak sesuai di Malaysia.
Akhir sekali, sebagai renungan, kita perlu kembali bahawa matlamat asal dan tertinggi apa-apa pentadbiran ekonomi adalah untuk mengagihkan kekayaan secara adil dan saksama, supaya harta itu tidak sahaja kekal di tangan orang-orang kaya di kalangan kamu.
Sekian, wassalam.
Layari http://pkrtgkarang.blogspot.com/

Thursday, June 10, 2010

PASIR PENAMBANG ; PROGRAM PENYAMPAIAN SUMBANGAN KEPADA WARGA EMAS Anjuran JKKK Pasir Penambang & Bagan Sg Yu

Yahya Sahri memberikan ucapan kepada hadirin
Penyampaian cenderahati kepada Sdr Bathumalai Ketua Masyarakat India






































Layari http://pkrtgkarang.blogspot.com/

Tuesday, June 1, 2010

UCAPAN DASAR PRESIDEN DATO' DR WAN AZIZAH

PENDAHULUAN

Bismillah alrrahman alrrahim, Assalamu’alaikum Warahmatullihi wa barakatuhu dan salam sejahtera.

Syukur ke hadrat Allah swt kita di panjangkan usia dan dianugerahkan kesihatan yang baik hingga dapat bersama-sama di dewan Kelantan Trade Centre ini bagi mengadakan Kongres Parti Keadilan Rakyat.

Pada tahun ini, kita bertuah kerana dapat bertandang ke Kota Bharu, Kelantan, bumi Cik Siti Wan Kembang, negeri yang diperintah oleh kerajaan pimpinan rakan kita, dari Parti Islam se-Malaysia sejak dua dekad yang lalu.

Walaupun dengan kelebihan satu kerusi pada 2004, PAS dengan kepimpinan ulamak; tawadduq dan istiqamah telah Berjaya mempertahankan kerajaan negeri terus memperkukuhkannya hingga ke hari ini.

Justeru, kunjungan kita ke Kota Bharu ini, bukan satu kebetulan. Kunjungan ini disertai dengan misi penting; yakni, mengajak kita semua kembali menghayati fitrah sebuah perjuangan yang kita pegang.

Orang hulu balik ke hulu,
Bila sampai bulan terang,
Asal niat jernihkan dahulu,
Agar segak langkah pejuang.

ERTI SEBUAH PERJUANGAN

Saudara-saudari yang dikasihi,

Kita telah lalui tiga era kepimpinan lawan. Kepimpinan UMNO kini kian berkecamuk dan terdesak, umpama binatang buas yang luka, tindakbalasnya nekad dan lebih zalim.

Sesungguhnya hanya pejuang sejati yang mampu berhadapan dengan musuh yang terdesak serta nekad seperti hari ini. Hanya pejuang sejati yang mampu berhadapan dengan tekanan di luar batas kemanusiaan serta ujian sogokan dan imbuhan, ibarat tiada sempadan.

Justeru, bagaimana pula tindakan kita? Kita harus kembali ke titik mula perjuangan kita; janji dan sumpah kita, harapan dan doa restu rakyat. Kita juga harus muhasabah, secara jujur dan ikhlas, adakah kita pejuang sejati.

Saudara-saudari perwakilan yang dikasihi,

Kita singkap semula! KEADILAN lahir di tengah-tengah rintihan rakyat. Rakyat mendambakan satu wadah yang diharapkan dapat menyelamatkan negara ini dari terus dimusnahkan.

Pabila Raja kerenah,
Pabila gundek menabur fitnah,
Pabila pembesar kurang amanah,
Pabila kepercayaan rakyat kian punah,
Itulah tandanya Negara akan musnah.

Di bahu kita harapan disandarkan. Ibarat batang pokok, yang menunjangi perjuangan kita. Kita yakin kemahuan rakyat yang mahukan keadilan dan perubahan.
Hari ini, akan saya ungkapkan sekali lagi Deklarasi Permatang Pauh, 12 September 1998. Bahawa yang kita perjuangkan adalah:

Gerakan reformasi yang terpancar perjuangan hati nurani, dari kesedaran bahawa sesungguhnya diri manusia itu mulia dan merdeka, mempunyai hak dan tanggungjawab, diri manusia haram dizalimi dan diaibkan, haram di belenggu dan disekat tanpa mengikut proses dan undang-undang yang adil

Gerakan reformasi untuk menegakkan keadilan untuk semua, yang kuat dan yang lemah, yang kaya dan yang miskin; membersihkan institusi dan proses undang-undang dari dicemari oleh penyalahgunaan kuasa dan rasuah;

Gerakan reformasi untuk mendaulatkan kuasa rakyat melalui proses demokrasi. Demokrasi itu satu kemestian, kerana semangat keadilan yang ada dalam diri manusia membolehkan demokrasi dilaksana, tetapi kecenderungan manusia untuk berlaku zalim menjadikan demokrasi satu kewajipan;

Gerakan reformasi untuk memperjuangkan keadilan ekonomi, menjana pertumbuhan dan pengagihan yang saksama, jangan yang kaya bertambah kaya yang miskin papa kedana. Dunia ini mencukupi untuk keperluan semua, tetapi tidak mencukupi untuk memenuhi kerakusan individu;

Gerakan reformasi untuk membanteras rasuah dan penyalahgunaan kuasa, mengikis manipulasi pasaran oleh segelintir golongan rakus dan mahakaya;

Gerakan reformasi untuk memperkukuhkan jayadiri budaya yang dinamis, setia kepada warisan bangsa yang murni dan terbuka kepada segala yang baik dari semua budaya;

Saudara-saudari dalam perjuangan yang dikasihi,

Pilihanraya umum ke-12 memberi kemenangan dan kedudukan moral kepada kita untuk mendepani usaha menyelamatkan Negara.

Walaupun kita telah membuat anjakan besar, hakikatnya negara masih lagi bergelut dengan kebejatan dan salah guna kuasa yang sama, diarahkan oleh dalang politik yang sama. Malah jauh lebih ganas kerana luka 2008 tidak mampu mereka terima.

Justeru, tidak hairanlah sandiwara Fitnah 2 dirancang dan kali ini menonjolkan watak yang lebih mantap. Fitnah 2 ini adalah peringatan besar kepada kita bahawa barah yang mencetuskan perjuangan rakyat pada tahun 1998; masih bersarang, makin bernanah hingga ke hari ini.

Ringkasnya tuan-tuan dan puan-puan,

Sewajarnya kita mengingat kembali pengajaran perjuangan Rasulullah SAW ketika berlakunya ujian-ujian getir dalam peristiwa Tahun Kesedihan – orang-orang Islam telah dipulaukan, isteri kesayangan Rasullah SAW iaitu Saidatina Khadijah dan Abu Talib, bapa saudara Rasullah SAW meninggal dunia pada tahun itu, sehinggakan Rasulullah ditempelak oleh musuhnya bahawa “Tuhannya sendiri telah meninggalkannya”. Tetapi berkat iman dan istiqamah mereka, Allah SWT membalasnya dengan kemenangan.

Memang lazim kebatilan disokong kerana ia ada kekuatan, kezaliman dijunjung kerana ia ada kuasa, manakala pembohongan diakui, kerana ia kaya dan menguasai media. Namun percayalah, sebuah kerajaan yang zalim, kekuatan zahiriah yang mereka ada selalu menyembunyikan betapa rapuhnya tampuk kuasa yang mereka pegang; ingat firman Allah SWT dalam Surah al-Hasyr ayat 14, mafhumnya:

Di dalam al-Quran, Allah SWT memberikan contoh-contoh yang nyata mengenai peringatan ini -dari Firaun ke Parsi hingga ke Rom; kerajaan zalim yang nampak begitu gagah runtuh satu persatu. Kita arif dengan kupasan Ibn Khaldun dalam mukaddimah. Mutakhir ini kita menyaksikan kebangkitan rakyat menewaskan kezaliman apartheid di Afrika Selatan, Marcos di Filipina dan Shah di Iran.

MEMENUHI ASPIRASI RAKYAT

Saudara-saudari yang dikasihi

Kepercayaan yang diberikan oleh rakyat kepada Pakatan Rakyat dan KEADILAN khususnya di Selangor, adalah kepercayaan bersyarat. Harapan rakyat yang diungkapkan melalui manifesto, perlu diterjemahkan dengan sebaiknya melalui pelaksanaan yang menepati tuntutan.

Bukan mudah untuk memimpin Selangor, apatah lagi selepas 50 tahun diporak-perandakan oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN). Tahniah diucapkan kepada YAB Tan Sri Khalid Ibrahim dan pimpinan kerajaan Pakatan Rakyat yang bertungkus lumus mentadbir negeri dengan baik, walaupun terpaksa berhadapan dengan karenah dan tentangan dari luar mahupun dari dalam.

Sesungguhnya, pengiktirafan tidak datang dengan percuma. Kerajaan Negeri Selangor perlu terus menjunjung aspirasi rakyat, dan aspirasi parti rakyat, dan aspirasi parti dan PR.

Tempoh dua tahun memimpin, pelbagai dasar yang meletakkan kepedulian kepada rakyat di hadapan telah dilaksanakan. Program-program ini perlu disokong dan dan diperhebatkan. Kerajaan Negeri perlu lebih kreatif menggembleng tenaga dengan aktivis parti untuk memastikan lebih ramai rakyat mendapat kebaikan dari program sebegini.

Pada masa yang sama, jangan kita lupa bahawa rekod dua tahun Kerajaan 2 Negeri PR adalah satu rekod membanggakan. Cubaan demi cubaan dibuat untuk menyabitkan kerajaan Selangor dengan rasuah gagal.

Saudara-saudari sekalian,

Namun, beberapa aspek perlu diberi perhatian;

Pertama, percepatkan pelaksanaan keputusan dan kelicinan pentadbiran. Kenal pasti undang-undang, dasar dan arahan pekeliling yang menjadi punca kepada kelewatan dan birokrasi remeh untuk disemak, dipinda mahupun dibatalkan.

Kedua, pastikan perkhidmatan dan bantuan kerajaan negeri sampai hingga ke peringkat yang terbawah.

Ketiga, perhebatkan pelan pembangunan ekonomi negeri yang berlandaskan Agenda Ekonomi Malaysia.

Keempat, penuhi harapan rakyat di dalam perkhidmatan kerajaan tempatan. Penghulu, JKKK, Ahli Majlis dan pemimpin setempat perlu memainkan peranan penting kerana anda adalah wakil kita dengan rakyat. Program-program untuk meningkatkan keberkesanan mereka perlu dilaksanakan dengan segera.

Kelima, jentera penerangan Kerajaan Negeri perlu lebih agresif, proaktif dan kreatif untuk memastikan dasar-dasar dan maklumat Kerajaan Negeri sampai ke kumpulan sasaran. Harus diingat, politik adalah persoalan persepsi.

Para perwakilan yang dihormati,

Model ekonomi dan pentadbiran kita, berasaskan prinsip urustadir baik atau good governance, atas keyakinan bahawa tanggungjawab kerajaan adalah untuk mentadbir dengan cekap, telus dan amanah. Tanggungjawab memacu ekonomi perlu dipikul bersama sektor swasta, dan ruang diberikan sepenuhnya kepada mereka untuk merancakkan kegiatan ekonomi, tanpa mengorbankan kebajikan rakyat.

Saudara saudari sekalian,

Laporan Ketua Audit Negara tahun 2008 mengesahkan Kerajaan Selangor, Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Perak di bawah PR mempunyai rekod pentadbiran yang baik dan bersih. Saya mencadangkan Kerajaan Selangor mengadakan good governance index atau Indeks Pentadbiran Baik setiap tahun, agar kita tahu kedudukan kita dan rakyat boleh menilai komitmen kita kepada pentadbiran yang cekap, telus dan amanah.

KESAKSAMAAN SEMUA KAUM

Saudara-saudari yang dimuliakan

Umno sedar bahawa model parti pelbagai kaum yang kita bawa memenuhi kehendak rakyat. Walaupun mereka cuba menafikan, keputusan PRU 12 jelas membuktikan; masa depan politik negara ini mampu dicapai melalui muafakat jujur rakyat pelbagai kaum.

Mereka kini sudah hilang punca, dan terpisah dari aspirasi sebenar orang Melayu kerana asyik dengan kemewahan hasil penyelewengan. Sebab itu, mereka menumpukan serangan kepada parti, demi memusnahkan kredibiliti kita kepada pengundi Melayu. Kita difitnah sebagai anti-Melayu.

Gejala polarisasi kaum yang dibawa oleh Umno ini merbahaya kepada negara. Apatah lagi tindakan menghasut dan memainkan sentimen perkauman ekstrim menjadi senjata ampuh mereka. Konsep 1Malaysia adalah satu hipokrasi kerana wujud percanggahan ketara diantara janji manis dan tindakan rakus! Malaysia wajib kita selamatkan dari terus diadu-domba dengan sentimen merbahaya.

Saudara-saudari sekalian,

Kerisauan orang Melayu, akibat hasutan musuh dan propaganda media perdana bukan sedikit. Kita perlu menerangkan dasar parti kepada rakyat khususnya orang Melayu, melalui program-program yang berkesan. Mereka harus tahu, parti kita jelas mengenai kedudukan orang Melayu dan Bumiputera, malah Landasan Dasar Bersama Pakatan Rakyat, secara terbuka mengiktiraf kedudukan orang Melayu dan Bumiputera, seperti mana terkandung di dalam Perlembagaan Persekutuan.

Umno menghasut rakyat bahawa kononnya kita menggadaikan kepentingan orang Melayu, apabila kita berpendapat Dasar Ekonomi Baru (DEB) wajar dihapuskan. Kita harus meyakinkan rakyat, kita menentang DEB, kerana ia gagal mencapai tonggak utamanya, yakni, menjaga kepentingan orang Melayu, dan perlaksanaan memperkayakan keluarga pemimpin dan kroni UMNO dan meminggirkan rakyat termasuk Melayu, Orang Asal, Dayak, Iban, Kadazan dll.

Orang Melayu dan Bumiputera telah ditipu sekian lama oleh Umno yang mahukan orang Melayu bergantung harap kepada kerajaan semata-mata; kerana Umno sedar tatkala orang Melayu mula yakin dengan kemampuan mereka dan tidak lagi memerlukan sokongan ahli politik Umno. Maka dasar ekonomi mereka adalah curahan bantuan kecilan agar rakyat terus mengharap dan bergantung, tidak merdeka dari segi ekonomi.

Tuan-tuan dan puan-puan yang dikasihi,

Persoalan kedudukan orang Melayu adalah persoalan jati diri dan daya saing. Orang Melayu perlu berdaya saing dan dilengkapi ciri-ciri ilmuan, kreatif dan inovatif. KEADILAN berjuang untuk membina jatidiri, dan asas kekuatan ekonomi orang Melayu, Bumiputera dan rakyat Malaysia keseluruhannya.

Contohnya, peruntukan saham orang Melayu telah diselewengkan oleh beberapa kerat sahaja sedangkan majoriti orang Melayu berputih mata. Ketirisan yang berlaku terlalu teruk, hinggakan daripada RM54 billion saham yang diperuntukkan; hari ini hanya tinggal RM2 billion sahaja yang kekal di tangan Bumiputra.

Apa akibatnya jika pendekatan ini diteruskan?

Amalan boros, tabiat memperkaya diri dan keluarga menghakis keyakinan dan daya saing. Akibatnya, kehidupan rakyat terhimpit. Harga barang keperluan meningkat; dan minyak naik lagi. Kini subsidi mahu ditarik – bukan subsidi IPP, AP atau konglomerat kaya; tetapi bantuan rakyat miskin terutamanya Bumiputera.

Potensi negara untuk terus maju akan terbantut, kerana gejala rasuah berleluasa. Perkara ini telah dan sedang berlaku – pertumbuhan ekonomi negara di sekitar 5 hingga 6% sahaja yakni ketinggalan berbanding prestasi Negara jiran.

Saudara saudari yang dikasihi,

Persoalan membina jati diri, dan daya saing, adalah persoalan kaedah – sebab itu KEADILAN telah menyediakan kaedah baru untuk membina jati diri dan dayasaing orang Melayu dan Bumiputera; melalui Agenda Ekonomi Malaysia. Menjadi tanggungjawab semua anggota parti untuk membawa hujah bahawa kaedah melalui agenda ekonomi ini adalah yang terbaik untuk seluruh rakyat Malaysia.

Tuan-tuan dan puan-puan,

Felda adalah satu lagi contoh yang jelas menunjukkan cengkaman UMNO kepada orang Melayu. Apabila Allahyarham Tun Abdul Razak memulakan konsep tanah perancangan, tujuannya adalah untuk memberikan tanah kepada orang miskin agar mereka mempunyai aset untuk bergiat dalam kegiatan ekonomi. Maka peneroka yang menyertai skim akan berpeluang memiliki tanah sendiri untuk diusahakan. Falsafahnya jelas, iaitu memberikan hakmilik tanah kepada orang miskin yang bergiat dalam sektor pertanian melalui skim tanah perancangan.

40 puluh tahun berlalu; apa yang telah berlaku?

Peneroka Felda tidak lebih dari pekerja ladang yang makan gaji dengan Felda, sebuah syarikat korporat milik kerajaan. Pelbagai sekatan dikenakan, penuh dengan putar belit hingga peneroka Felda terpaksa ke mahkamah untuk mendapatkan hak mereka.

Harapkan pagar, pagar pula yang makan padi.
Harapkan anak, anak pula tak mengenang budi.

Felda hanyalah satu contoh kecil, banyak lagi contoh lain – seperti pengurusan harta Melayu yang terletak di bawah tanah rezab Melayu, tanah wakaf dan pengurusan institusi Melayu seperti Tabung Haji, Bank Islam dan lain-lain.

Saudara-saudari sekalian,

Justeru, demi membongkar pengkhianatan ini, dan menjelaskan bentuk-bentuk perubahan yang akan kita laksanakan, dalam usaha kita menyelamatkan orang Melayu, KEADILAN akan menubuhkan satu pasukan khas, yang akan mengkaji beberapa isu yang berkait rapat dengan orang Melayu dan Bumiputera – seperti isu Felda, isu menaiktaraf kemahiran kakitangan awam, isu pengurusan harta Islam dan lain-lain.

Pasukan khas ini terdiri dari pelbagai kaum kerana isu-isu bumiputera bukanlah isu eksklusif tetapi tanggungjawab itu akan dipikul, bersama oleh pimpinan pelbagai kaum– seperti mana isu yang rapat dengan kaum-kaum lain. Kita akan angkat isu bumiputera, Cina dan India terutama yang berpendapatan rendah dan miskin sebagai isu rakyat Malaysia, manakala hak masyarakat juga akan kita angkat sebagai isu rakyat Malaysia.

MEMBINA MASA DEPAN MALAYSIA YANG SEJAHTERA

Saudara-saudari yang dihormati,

Suasana global akan menjadi lebih tidak menentu. Dunia akan menyaksikan pengaruh Negara China dan kuasa-kuasa baru yang akan mengimbangi Amerika Syarikat dan blok Barat dari segi ekonomi, politik dan sosial.

Malaysia memerlukan sebuah kerajaan yang stabil dan terbuka untuk mencorak masa depan dalam konteks dunia yang berubah. Tanda aras ini perlu merujuk kepada kemampuan kerajaan menangani masalah, dalam konteks masyarakat Malaysia yang berbilang bangsa, agama dan latar belakang sosio-ekonomi.

Saudara dan saudari,

Akhir-akhir ini, gejala menghakis hak-hak negeri, di dalam Persekutuan Malaysia begitu membimbangkan. Semua negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat menjadi mangsa penindasan ini. Negeri Kelantan dinafikan hak terhadap royalti minyak.

Terbaru adalah isu penyerahan dua jelapang minyak yang besar, di pesisir pantai Sabah dan Sarawak. Isu ini bukan sahaja pengkhianatan BN kepada rakyat Malaysia kerana dengan mudah ia menyerahkan harta rakyat kepada negara asing – tindak-tanduk itu juga melanggar batasan hubungan Negeri dan Persekutuan; serta membelakangkan Parlimen.

Setiap tindakan yang berkaitan dengan kedaulatan wilayah, perlu dirujuk kepada Parlimen. Memandangkan ia melibatkan kedaulatan wilayah Sabah dan Sarawak, maka wajib bagi kerajaan pusat, berbincang dan mengambil kira pandangan kerajaan negeri tersebut kerana ia adalah intipati utama dalam pembentukan Persekutuan Malaysia.

Apabila Singapura diminta keluar dari Malaysia, keputusan ini dirujuk, dibahas dan diputuskan oleh Parlimen. Apabila akta Pembangunan Petroleum digubal, hak menyerahkan hasil petroleum untuk dibangunkan oleh PETRONAS telah dibahas dan diputuskan oleh Dewan Undangan Negeri masing-masing.

Rakyat Sabah dan Sarawak tidak rela kerajaan Barisan Nasional merompak dan menyerahkan harta milik rakyat dengan sewenang-wenangnya kepada negara asing. Rakyat Sarawak telah menamatkan tempoh “deposit tetap” Barisan Nasional pada 16 Mei yang lalu di Sibu. Saya yakin Sarawak akan menghukum BN. Tahniah kita kepada DAP di atas kemenangan manis. Komitmen KEADILAN dan PAS dalam rangka PR teruji pada pilihanraya negeri akan datang, InsyaAllah.

Tuan-tuan dan puan-puan yang dihormati,

Di samping KEADILAN akan memastikan hak kerajaan negeri dipertahankan, kita mengulangi janji, akan menaikkan royalti minyak kepada 20% supaya pembangunan dapat dipercepatkan di negeri-negeri seperti Kelantan, Terengganu, Sabah dan Sarawak. Apatah lagi setelah melihat betapa dhaifnya penghuni orang-orang Dayak, Iban, rumah-rumah panjang dan Melayu-Melanau di desa pingitan di Sibu baru-baru ini.

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian,

Di sudut diplomatik pula, rakyat kecewa dengan tindakan kerajaan Barisan Nasional membelanjakan wang rakyat sehingga RM77 juta kepada sebuah firma yang pernah ada kaitan dengan agensi perisikan Israel, semata-mata untuk membaiki imej Perdana Menteri. KEADILAN memandang serius perkara ini kerana isu APCO yang kita dedahkan di Parlimen, bukan sahana gagal dijawab oleh kerajaan malah Ketua Pembangkang pula yang mahu disingkir keluar Dewan.

Oleh itu Saudara-saudari sekalian,

MENJUNJUNG KESUCIAN ISLAM & HAK KEBEBASAN BERAGAMA

Saudara-saudari sekalian,

Mutakhir ini terdapat lambakan isu bersabit moral dan agama yang begitu merunsingkan rakyat. Kita bersyukur dan berterima kasih, di atas kematangan rakyat Malaysia yang tidak termakan dengan umpan, sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab memainkan isu-isu sensitif agama. Perancangan mereka dengan memutar belitkan isu penggunaan nama Allah, tidak kesampaian. Apapun, kerunsingan rakyat ini perlu kita jawab dan rungkaikan.

Kejayaan Majlis Pakatan Rakyat mengadakan Wacana Agama dengan 120 perwakilan pelbagai agama, persatuan, pemimpin masyarakat dan aktivis menunjukkan kematangan kita menangani anasir pelampau opotunis. Saya memberi jaminan, KEADILAN akan terus mempertahankan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan dan menjamin kebebasan beragama.

Saudara-saudari perwakilan sekalian,

Di sebalik lakonan kononnya memperjuangkan Islam – Umno tanpa segan silu meluluskan lesen judi sukan yang diberikan kepada kroni besar. Percambahan lesen judi, galakan berjudi dikalangan rakyat paling meluas di era kepimpinan DS Najib. Malangnya ustaz-ustaz UMNO terus membisu. Lebih mengaibkan buat mereka apabila Ahli Parlimen bukan Islam dari PR yang membantah.

Sehingga kini, tidak kedengaran langsung suara-suara dari Melayu membantah tindakan menghalalkan judi.
Jawapan rasmi kerajaan amat hambar; kononnya menghalalkan judi sukan akan membawa kebaikan kepada ekonomi negara dan membendung aktiviti judi haram di pasaran gelap.

MENONGKAH CABARAN YANG LEBIH HEBAT

Saudara dan saudari yang dimuliakan

Dua tahun mendatang adalah tahun kritikal kepada kita. Meskipun saya yakin api perjuangan yang kita nyalakan ini tidak akan padam, namun musuh akan menggunakan segala helah yang lebih jelek dan zalim terhadap kita.

Pada PRU Mac 2008 rakyat telah menghantar mesej jelas, menuntut reformari menyeluruh ke atas semua institusi Negara. Namun tuntutan itu diabaikan, malah mereka semakin salahguna kuasa dan rasuah lebih parah lagi.

Analisa pasca 2008 secara terang-terangan membuktikan rakyat lebih dewasa; menempelak propaganda. Namun mereka tidak mengambil iktibar. Apa yang berlaku hari ini jauh lebih teruk – hinggakan beberapa orang pengamal media dan penerbit meletakkan jawatan kerana campurtangan Menteri dan kaum keluarga mereka .

Institusi kehakiman pun menerima nasib yang sama. Walaupun isu VK Lingam menjadi satu isu besar di peti undi, tiada tindakan diambil. Keputusan-keputusan mutakhir yang kita perhatikan jelas menunjukkan darjat institusi kehakiman kita tidak banyak berubah berbanding tahun 1998 dahulu.

JAMINAN KESELAMATAN MELALUI POLIS BUKAN NEGARA POLIS

Ketua Polis Negara berkata bahawa penjenayah kini jauh lebih brutal dan ganas. Kerana itulah rakyat meletakkan harapan kepada institusi polis untuk menjaga keselamatan nyawa dan kesejahteraan harta benda dari tergugat dengan tindakan brutal.

Namun, hari ini keadaannya tidak begitu bilamana polis pula dilihat begitu cepat dan ghairah meragut nyawa atas alasan menjalankan tugas.

Bagi seluruh warga KEADILAN, saya ingin menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga adik Aminul Rasyid yang terkorban, serta semua mangsa tindakan serupa sebelum ini. Saya berasa tersentuh, 12 tahun dahulu, malam 20 September 1998 saya dengan begitu naïve meletakkan kepercayaan kepada polis ketika mereka membawa Saudara Anwar. Hari ini, selepas 12 tahun, pesan Saudara Anwar mengenai kezaliman polis masih relevan. Beliau mengingatkan rakyat kalau seorang Timbalan Perdana Menteri boleh diperlakukan begitu, apatah lagi nasib rakyat jelata.

Kita tegur atas prinsip dan tanggungjawab. Kita maklum ramai anggota polis terkorban ketika bertugas menentang penjenayah demi menjaga keselamatan rakyat. Malah ramai juga anggota parti kita bekas anggota polis. Sebab itu saya ingin tegaskan, kita menuntut institusi polis dibebaskan dari campurtangan politik. Latihan polis hendaklah menitikberatkan hal-hal kerohanian, hak asasi manusia dan pegawai polis mendokong fungsi dan peranan mereka secara profesional.

Apabila kita mencadangkan satu Suruhanjaya Bebas Penyiasatan Salahlaku Polis ditubuhkan, kita serius dalam soal keselamatan. Bukan tindakan memusuhi mana-mana pihak – tetapi ia satu mekanisme yang penting untuk meningkatkan imej polis.

PILIHANRAYA ADIL TUNTUTAN DEMOKRASI

Saudara-saudari sekalian,

Reformasi sistem politik dan proses pilihanraya langsung tidak menunjukkan kemajuan. Seingat kita, rapat umum Bersih dalam tahun 2007 sudah mampu menghantar mesej jelas, tuntutan bagi mengadakan pilihanraya yang adil dan bebas, rupa-rupanya tidak. Kita perlu mengkaji langkah-langkah baru untuk mempercepatkan proses reformasi politik dan pilihanraya menjelang pilihanraya ke-13. Saya juga mencadangkan kepada Pakatan Rakyat untuk merancang sekali lagi Himpunan Bersih dengan azam yang kuat menuntut pilihanraya yang bersih, adil dan telus.

Pengalaman kita di kesemua pilihanraya kecil selepas Mac 2008 menunjukkan SPR masih tidak berubah. SPR bukan sahaja tidak professional dan berat sebelah, malah lebih teruk lagi apabila bersekongkol merancang penipuan. Pengendalian undi pos semakin dipertikaikan ketelusannya. Maka kita menyokong tindakan Dato Zahid Inrahim memfail petisyen, membantah proses PRK Hulu Selangor. Sehingga kini, integriti dan kesahihan daftar pengundi masih dipersoalkan. Kita bimbang jika kredibiliti SPR tidak dipulihkan, ia membawa kesan jangka panjang kepada keyakinan rakyat terhadap sistem pilihanraya di Malaysia.

INTERGRITI PENCEGAH RASUAH

Saudara-saudari yang dikasihi

Perubahan yang dikatakan dijanjikan dengan pembentukan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak berlaku. Persepsi masyarakat mengenai kebebasan dan integriti SPRM masih terus merudum. Buku berjudul Malaysian Maverick: Mahathir in Turbulent Times oleh Barry Wain dengan berani menyatakan bahawa negara kerugian 100 billion ringgit ketika pemerintahan Mahathir, masih gagal disiasat mahupun diulas oleh pemimpin hari ini mahupun oleh pegawai tertinggi SPRM.

Keterlibatan secara langsung SPRM dalam beberapa insiden berbaur politik sehingga menjatuhkan kerajaan sah Pakatan Rakyat, di Perak dan dikaitkan dengan kematian mendiang Teoh Beng Hock, ketika ghairah melakukan perkara yang sama di Selangor masih segar diingatan.

PENDIDIKAN DAN MASA DEPAN BANGSA

Hadirin yang dimuliakan sekalian,

Sistem pendidikan dalam negara perlu berani melaksanakan langkah drastik demi meletakkan mutu pendidikan negara ini setanding dengan negara serantau dan negara maju. Hasil kajian baru-baru ini, ranking Universiti Malaya yang suatu ketika dahulu menjadi kebanggaan negara, kini berkedudukan tercorot dalam Asia.

Sistem Pendidikan yang masih dikongkong dengan cengkaman dan campurtangan politik serta menghalang para pendidik professional menggunapakai kaedah yang lebih berkesan adalah antara sebab utama kemerosotan tersebut. Kalaupun kita beranggapan bahawa kedudukan ranking tidak begitu penting, kejayaan graduan kita memenuhi keperluan pasaran juga masih berkembang. Kita masih lagi berhadapan dengan masalah pengangguran siswazah yang runcing setiap tahun, majority dikalangan bumiputra dan India miskin.

Kita juga berdepan masalah sumber yang tidak mencukupi, kurangnya iltizam politik untuk melakukan reformasi pendidikan. Guru-guru kita, dibebankan dengan tugasan pejabat yang mengalih tumpuan mereka dari bilik darjah, sekolah-sekolah dibebankan dengan pelbagai inisiatif kerajaan yang mengurangkan masa mendidik anak-anak.

Di peringkat universiti, siswazah kita masih lagi dikongkong dengan AUKU. Pensyarah-pensyarah kita masih perlu ikut telunjuk selera politik semasa. Pelbagai sekatan dibuat yang membantutkan perkembangan minda siswazah kita.

Sesungguhnya, KEADILAN telah pun mengorak langkah menggubal satu Sistem Pendidikan Nasional Baru yang progresif dan berkualiti. Sistem ini mampu menjana sumber daya insane dengan berpaksikan system nilai bersama dan kepelbagaian tamadun manusia selaras dengan Perlembagaan.

Ini bermakna roh Falsafah Pendidikan Negara yang termaktub dalam Akta Pendidikan 1986 dikembalikan ke dalam sistem pendidikan negara dengan memperkukuhkan pendemokrasian pendidikan – pengagihan, peluang dan persamaan . Setiap warga negara diberi ruang untuk memilih aliran pembelajaran yang bermutu selaras dengan kepelbagaian potensi para pelajar.

GOLONGAN PEKERJA

Nasib rakyat terutama golongan pekerja berpendapatan rendah tidak mendapat pembelaan sewajarnya. Kadar kenaikan gaji dan pendapatan di Malaysia adalah lembap berbanding kenaikan harga, menyebabkan kuasa beli rakyat semakin berkurangan. Bagi rakyat yang memang sudah berpendapatan rendah, ini bermakna mereka menjadi bertambah miskin setiap tahun.

Justeru, komitmen kita untuk memperkenalkan gaji minima tetap kukuh atas dasar kepedulian kepada rakyat. Kita yakin dasar ini diperlukan untuk membela nasib pekerja yang sekian lama dilupakan kebajikan mereka terutama pekerja berpendapatan rendah.

PERKUATKAN PEMUDA, PERKASAKAN WANITA, MANTAPKAN JENTERA

Saudara-saudari yang dihormati,

Beberapa penekanan harus kita lakukan mulai sekarang.

Pertama, tumpuan kepada orang muda perlu ditingkatkan. Masa depan negara terletak di tangan mereka dan kuasa mereka tidak boleh diperlekehkan. Orang muda perlu didekati melalui program-program khusus, yang menarik minat dan cita rasa mereka.

Ini bermakna, generasi muda apabila meyakini sesuatu perjuangan, mereka sanggup turun beramai-ramai dan berada di barisan hadapan. Itulah pengajaran kita dari zaman reformasi 1998 sehinggalah kini – maka tugas dan tanggungjawab Angkatan Muda adalah sangat penting dan strategik.

Keduanya, kita perlu menghormati dan menggunakan kuasa wanita yang ada pada kita. Pengaruh wanita sangat tinggi bukan sahaja dari segi bilangan yang membentuk 50% rakyat Malaysia, tetapi kuasa ekonomi dan kuasa sosial yang ada pada mereka.

KEADILAN sememangnya mengiktiraf kedudukan wanita. Ini terbukti dengan pindaan perlembagaan ke arah memenuhi minimum 30% penyertaan wanita dalam kedudukan kepimpinan di semua peringkat. Sasaran itu adalah dalam konteks mendokong kesetaraan gender dan pemberdayaan wanita, di mana penetapan dasar dan strategi dilaksanakan bagi memperdalamkan lagi pengarusutamaan gender dalam struktur parti dan pentadbirannya (substantive gender equality).

Ketiga, jentera parti sehingga ke peringkat ranting perlu dikukuhkan bukan sahaja dari segi meramaikan petugas, tetapi mencernakan sistem pengurusan yang baik dan kod pentadbiran yang cekap. Demikian mandate kepada Setiausaha Agong untuk memperkemaskan jentera hingga ke akar umbi. Timbalan dan Naib-naib Presiden diamanah memperjelaskan dasar serta memantapkansaf kepimpinan dan latihan disemua peringkat. Pada masa yang sama, gerakkerja daftar pemilih baru dan jentera pilihanraya hendaklah diperhebatkan.

Insya Allah, sekiranya kita bersatu hati dan menumpukan perhatian kepada ketiga-tiga aspek ini kita mampu bersama rakan PAS dan DAP melangkah ke Putrajaya.

INTEGRITI DAN NILAI SEBAGAI BENTENG TERAKHIR

Saudara-saudari yang dihormati

Kita sudah sampai ke bahagian terakhir ucapan dan bahagian yang terpenting.

Alhamdulillah, kita telah saksikan ketegasan TG Nik Aziz di Kelantan. Turut ketetapan kerajaan negeri Pulau Pinang tidak mengizinkan premis perjudian lumba sukan. Ketua Menteri Lim Guan Eng membuat pengumuman tersebut sempena Hari Wesak semalam. Dasar yang sama akan diamalkan dinegeri PR.

Saudara-saudari yang dihormati,

Kita kesal dengan kerajaan BN yang tidak memartabatkan Mahkamah Syariah Persekutuan. Ini terbukti ketika Ketua Umum mengemukakan kes qazaf. Pendakwa Syariah diarah untuk tidak mengambil tindakan keputusan Mahkamah Syariah yang menggunakan helah teknikal jelas membuktikan Mahkamah Syariah juga tidak terlepas dari campurtangan apparatus politik negara.

Jika Kerajaan benar-benar mahu memartabatkan Islam, mulakanlah dengan memberi kebebasa kepada Mahkamah Syariah untuk mengadili kes-kes di dalam bidang kuasanya. Apabila kita cuba menjawab sumpah laknat itu melalui peruntukan undang-undang syariah, pimpinan UMNO menghalang.

Rakan – rakan seperjuangan,

Kita tidak pernah mengandaikan Wadah perjuangan reformasi – islah mas tat tum ini mudah.

Saudara saudari telah alaminya, penderaan, penjara, penghinaan. Dan UMNO masih meneruskan strategi rakus, ganas dan jahat. Mereka gunakan jentera, dana dan media. Berulangkali mereka mentalkan pimpinan dan parti kita. Kita akan dikasarkan tahun 1999; dilenyapkan 2008 dan kini juga hingga Selangor mahu dirampas dan ditumpaskan.

Alhamdulillah, setiap kali mereka mengherdik; kita muncul lebih kuat dan mantap – membujur lalu melintang patah!

Mutakhir ini muncul lagi kisah wakil rakyat dan pimpinan kecil melompat keluar – kononnya dengan pelbagai alas an murni. Sayurgia diingat, ada yang keluar duku melalak kuat kerana ukuran upah bergantung kepada kuat serangan. Namun, penyokong parti dan rakyat arif dengan gelagat pengkhianatan bermakan upah.

Penyakit ini berjangkit kepada wakil-wakil rakyat yang memenangi kerusi dari derita dan pengorbanan rakyat. Didesak, mereka didakwa rasuah – maka lari menyelamatkan diri. Ada yang pohon kontrak dari negeri; ada yang membuat tuntutan berlebihan. Manakala pimpinan parti bertegas, mereka lompat parti.

Kini pekung busuk terhidu; fakta akan didedah. Insyaallah kita akan mendedahkan keterangan harga upah Ahli Parlimen yang melompat – 2 juta ringgit dan kontrak.

Demikian telatah pengkhianat – bicara soal prinsip? tetapi isikan temolok sendiri. Jika demikian watak wakil rakyat, bukankah lebih baik mereka disingkir dan bersama dengan parti wang dan kontrak – UMNO = BN.

Apakah perkembangan tersebut mampu memantapkan Parti Keadilan Rakyat? Ya – kerana bukan saja parti diselamatkan dari anasir negative; tetapi ia adalah pengajaran buat kita. Ukuran pemilikan pimpinan harus lebih ketat; bakal calom harus mengikuti program terbiyah atau latihan. Apakah mampu dipertahankan tokoh lama yang kurang wibawa? Atau mestikah kita sekadar memilih baru yang telah kenal aspirasi perjuangan parti yang bersifat islahi – tajdidi; kearah reformasi dan pembaharuan.

Pimpinan wajar mendengar pandangan parti dan rakyat dan menilai dengan sabar. Wakil rakyat harus tingkatkan khidmat dan prestasi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kedah, Pulau Pinang dan Selangor perlu lebih berkhemat berkerja dalam pasukan – menumpu isu pembangunan dan pengagihan kekayaan kepada rakyat serta kepedulian terhadap permasalahan rakyat. Jesturu parti kita adalah anggota gabungan pakatan rakyat, ahli exco perlu berkhidmat kepada rakyat sambil mempertahan kedudukan Menteri Besar dan Ketua Menteri.

Utamanya di Selangor dimana kita terajui Tan Sri Khalid selaku MB memikul tanggungjawab besar. Beliau telah mempertahankan prinsip ketelusan dan pertanggungjawaban – mengikis amalan boros dan rasuah yang membudaya dalam UMNO. Keberanian kerajaan negeri Selangor memperkenal Selcat – mendedah seluruh amalan kepada rakyat merupakan pembaharuan membanggakan.

Kerajaan negeri Selagor bergegas tekun tapi dalam keadaan tertekan; dibayangi nafsu serakah pimpinan UMNO untuk sabotaj dan merampas negeri Selangor. Kita perlu sentiasa sedar agenda tersebut. Kendati begitu kita perlu mengambil tindakan segera memperkemas jentera negeri yang lembah terikat dengan budaya lama. Kita harus pacu pertumbuhan dengan lebih pantas; tidak bertolak ansur dengan kecuaian.

Sebaik ada permintaan pelabur atau peniaga, rugutan petani atau pekerja tindakan segera perlu diambil – melayani mereka iaitu Melayu,Bumiputra, Cina dan India. Kita perlu mampu memaparkan imej pentadbiran baru, lebih cekap, bertanggungjawab dan berkhidmat untuk rakyat.

Sebaik ada dakwaan rasuah atau penyelewengan proses siastan telus perlu disegerakan sesiapa jua tidak terlepas atau dilindungi. Kinerja kita adalah dalam satu pasukan Pakatan Rakyat. Peringatan kita bukan untuk memberi ruang untuk sesiapa untuk menganggap kekayaan atau kontrak negeri adalah milik mereka. Yang ditegaskan adalah keperluan bertindak bijak, memahami tuntutan dan aspirasi rakyat.

Dan dalam amalan demokrasi. Kekuatan akar umbi juga adalah penentu bagi mempertahan kuasa. Maka lingkaran dan jaringan parti disemua peringkat akan menjadi pengukur kejayaan pentadbiran negeri.

Hakikatnya, kepimpinan dalam tradisi Islam, merupakan suatu taklif (amanah dan tanggungjawab), bukannya tashrif (kemegahan dan kebesaran). Peter F. Drucker, menyatakan, “…the leader sees leadership as responsibility rather than as rank and privilege”.

Umar yang hairan melihat ibu itu, kemudiannya mengetuk pintu. Tanpa memperkenalkan diri, beliau bertanya, “kenapakah engkau tidak memberi makanan kepada anak-anakmu sedangkan mereka lapar?” Ibu itu menjawab, “Tuan, sebenarnya aku terpaksa berolok-olok memasak sesuatu untuk membuatkan mereka tertunggu-tunggu dan tertidur kerana penat menunggu. Aku hanya memasukkan beberapa ketul batu dalam periuk itu. Kemudian bertanya Umar, “tidakkah ada sesiapa yang datang membantu mu?” Maka berkata ibu tadi, “tidak ada, bahkan khalifah pun tidak ambil peduli!”. Pilu Umar mendengar kata-kata ibu tersebut, satu tamparan hebat kepada dirinya sebagai pemimpin.

Maka beliau bersama khadamnya ke perbendaharaan dan mengarahkan khadamnya mengeluarkan seguni gandum. Apabila Khadam ingin mengangkat guni tersebut Umar terus menghalangnya seraya berkata, “ini tanggungjawabku, amanahku, biarlah aku memikulnya”. Guni dipikul dan dibawa ke rumah ibu yang malang itu. Beliau meminta izin untuk masuk ke dapur, mengambil peniup dan dihidupkan api dan dimarakkan. Khadam yang memerhatikan berkata “aku lihat janggut beliau dipenuhi dengan debu dan habuk tempat memasak”. Kemudian dibakar gandum yang telah diuli menjadi roti. Apabila terkejut anak-anak dari tidur, makanlah mereka dengan girangnya. Berkatalah ibu tadi “Sungguh baik pekerti dan budi tuan, kalaulah khalifah seperti tuan!”. Bercucuran airmata Umar, suara ibu itu benar-benar menusuk kalbunya.

Demikian sifat seorang pemimpin unggul,mampu memadukan secara harmonis di antara sikap pengabdiannya kepada Tuhan dengan idealism perjuangannya serta keprihatinan kepada insan seluruhnya. Justeru, seorang pemimpin hendaklah sentiasa bermujahadah, mengekang keserakahan nafsu dan konsisten dengan amalan-amalan yang dapat meningkatkan ketahanan rohaniah dalam menghadapi pelbagai cabaran mendatang. Inilah yang dimaksudkan sebagai moral integrity atau kewibawaan moral. Tanpa kekuatan ini, seorang pemimpin akan terjebak dengan pelbagai gejala rasuah, keangkuhan diri, penyalahgunaan kuasa, nepotisme hatta perjuangan.

Saudara-saudari sekalian,

Dalam masa yang sama perkukuhkanlah institusi kekeluargaan. Perhubungan yang berpegang pada tiang agama dan didasari dengan nilai-nilai murni; kasih sayang dan belas kasihan akan mampu mewujudkan masyarakat sihat dan bermaruah. Visi keadilan dalam erti kata kebebasan, hak asasi manusia, kesamarataan gender hatta demokrasi sekalipun, hanya akan memberi makna jika ia dilaksanakan menerusi nilai-nilai tersebut.

PENUTUP

Saudara-saudari yang dihormati,

Kita berada di persimpangan yang memerlukan kita mengimbau banyak pengajaran. Sejak bermulanya detik pengiktirafan defining moment, bilamana benih zaman tersemai hinggalah ke hari ini, pukulan gendang perang menyelamatkan Malaysia .

Akhir kata, tahniah dan terima kasih kepada Setiausaha Agong dan Sekretariat kerana berjaya menganjurkan kongres pada kali ini dengan baiknya. Terima kasih kepada MPN Kelantan serta Kerajaan Negeri Kelantan yang sudi menerima kedatangan kita.

Terima kasih daun keladi,
Kalau boleh, kami nak datang lagi.

Kepada saudara-saudari, saya ucapkan selamat bersidang semoga ucapan dasar ini dapat dibahas secara intelektual dan matang bagi mencapai satu kesepakatan mantap.

Sekian, wassalamualaikum wbth.

Datin Sri Dr. Wan Azizah Wan Ismail,
Presiden


Layari http://pkrtgkarang.blogspot.com/