Sunday, July 29, 2012

Ucapan Yahya Sahri Sempena Majlis Makan Malam Tokong Wan Fo Shi Pasir Penambang Tg Karang

Ucapan Yahya Sahri Ketua Cabang Tg Karang dalam Majlis Makan Malam Tokong Wan Fo Shi Pasir Penambang. 

Terima kasih kepada Pengerusi dan AJK Tokong Wan Fo Shi.
Saya mencari dalam Google melalui internet berkaitan dengan kisah sejarah asal usul kewujudan Tokong Wan Fo Shi ini. Maka saya temui ini dan saya serahkan kepada saudara sekelian untuk menilai apa yang telah saya perolehi samada tepat atau sebaliknya. Saya sebagai orang Islam yang mengamalkan Islam dalam kehidupan saya mesti mematuhi segala apa yang telah islam gariskan contohnya sekarang ini Umat Islam seluruh Dunia sedang berpuasa di dalam bulan Ramadhan. Saudara juga pastinya akan amalkan apa yang saudara percayai dan anuti.

Saudara saudara sekalian apa yang saya perolehi kisah Wan Fo Shi ini bermula ribuan tahun dahulu bermula dengan Dewa Se Pak Lo Han  yang berasal dari agama Buddha (Shi CIA Mo Ni) yang bertapak di Negara India ketika itu. Shi CIA Mo Ni menpunyai 10 orang anak murid atau pengikut agama Buddha. Selepas proses penyebaran agama Buddha masa yang berlalu,maka wujudnya Se Liew Lo Han yang bermaksud 16 Lo Han. Penyebaran Agama Buddha ke Negara China pada zaman Dinasti Tang, yang dibawa oleh Ta Mo yang berasal Dari Negara India. Pada zaman Dinasti Tang, Agama Buddha disebarkan dengan berleluasa adalah kerana lahirnya seorang Sami Buddha yang bernama Tang Sang Chang. Beliau telah diarahkan oleh Maharaja Tang untuk menjelajah ke barat iaitu Negara India untuk mendapatkan kitab ajaran agama Buddha, selepas berjaya mendapatkan kitab tersebut tersebarlah dengan luasnya ajaran Agama Buddha di Negara China, maka wujudnya Se Pak Lo Han yang bermaksud (Lo Han 18) di Negara China. 

Hari ini  menurut catitan di internet ini saudara sekalian  berterima kasih  kepada Tokong Wan Fo Shi Pasir Penambang,yang telah dibina pada tahun 1990 oleh 12 orang penganut , sehingga kini telah hampir 22 tahun. Menurut kajian ini tokong ini telah banyak berjasa kepada penduduk tempatan dan diseluruh negara , kerana berjaya menyelesaikan masalah penganut dan penduduk yang berkaitan dengan keluarga, kehidupan harian dan sebagainya. Tokong Wan Fo Shi, Pasir Penambang yang diketuai oleh Dewa Ta Mo, adalah untuk meneruskan kesinambungan semangat yang ditunjukan oleh Se Pak Lo Han yang mengajar manusia agar mematuhi landasan kehidupan yang baik antaranya: 

 1) Hati manusia yang bersih, tidak tamak, tidak melakukan kejahatan dan kemungkaran sesama manusia di dunia. 
 2) Tidak ada kesiksaan hidup di dunia dan di akhirat, sekiranya manusia melakukan perkara yang baik dan tidak adanya kitaran hidup dan mati. 
 3) Pembahagian sumber kekayaan dan makanan atau hasil didunia yang adil kepada semua manusia (Tidak tamak) 

Menurut catitan ini lagi Se Pak Lo Han juga mempunyai kuasa sakti yang membawa kebaikan kepada manusia jauhi dari ganguuan syaitan dan membantu manusia jauhi dari kesiksaan dan kemungkaran, serta mendapat cahaya hidup yang sempurna di dunia dan jauhi daripada neraka. Penganut Dewa ini banyak terdapat di Negara Thailand, Sri Langka ,Taiwan  dan China. 

Maka dengan semangat kebaikan untuk kehuidupan manusia , Se Pak Lo Han yang dibawa oleh Tokong Wan Fo Shi Pasir Penambang sudah tentu mempunyai hubungkait atau agenda yang akan dibawa oleh Pakatan Rakyat yaang mengutarakan Buku Jingga dalam Agenda perubahan kepada pemerintahan negara yang akan mengamalkan ketelusan dalam pemerintahan. Pengagihan kekayaan ekonomi yang merakyat dan bukan diagih kepada beberapa kelompok elit dan keluarga sang penguasa. Terjemahan Buku Jingga sedang ditunjukan dalam pemerintahan negeri-negeri yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor. Merakyatkan Ekonomi serta menjadikan kebajikan rakyat sebagai agenda utama.

Tuan Puan Saudara sekalian, sekali lagi saya bagi mewakili seluruh pimpianan Pakatan Rakyat Tg Karang serta Kerajaan Negeri Selangor mengucapkan Tahniah serta terima kasih atas kejayaan penganjuran majlis dan megharapkan saudara sekalian akan hidup bahagia dan sejahtera. Sieh-Sieh Ta Cia....


Majlis Makan Malam 28 Julai 2012, jam 8.00 malam Di Stadium Tertutup Kuala Selangor.


Layari http://pkrtgkarang.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment