Friday, May 1, 2009

BACA CATITAN NOH : PAKATAN RAKYAT JANGAN DOK CARI SALAH ORANG !!!

PAKATAN RAKYAT JANGAN DOK CARI SALAH ORANG !!!
Kenyataan saya berkenaan dengan tindakan kementerian saya untuk tidak melayan pengesahan sesuatu permohonan bantuan yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di empat buah negeri yang ditadbir pakatan pembangkang telah mendapat reaksi positif dan negatif dari pelbagai pihak.

Saya ada membaca komen beberapa pihak termasuklah kenyataan YB Tuan Ean Yong Hian Wah,EXCO Negeri Selangor di laman SelangorKini Online yang mengecam tindakan ini dan mengatakan Kerajaan Barisan Nasional tidak bertanggungjawab menggunakan wang rakyat untuk meraih sokongan politik daripada golongan petani.Tidak kurang juga yang mengatakan tindakan ini adalah untuk saya meraih populariti tanpa memikirkan kepentingan rakyat.

Saya tegaskan di sini bahawa apa yang dilakukan adalah untuk menjaga kepentingan parti Barisan Nasional dan para penyokong.Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan(JKKKP)adalah saluran khas yang diwujudkan di empat buah negeri yang ditadbir pakatan pembangkang bagi memastikan semua rakyat mendapat bantuan terus dari Kerajaan Pusat termasuk dalam pembangunan pertanian.Ini adalah penting bagi membolehkan rakyat tahu bahawa bantuan yang disalurkan ini adalah daripada Kerajaan Pusat seterusnya mengelakkan perkara ini dipolitikkan pihak pembangkang.Jadi tidak timbul soal Kerajaan Pusat membeza-bezakan rakyat dalam soal memberi bantuan. Malah cara ini membolehkan kita memastikan seluruh rakyat yang layak,menerima bantuan sepatutnya tanpa ada keciciran. Lagipun pakatan pembangkang menjanjikan pelbagai bantuan kepada rakyat pada pilihan raya umum lalu..jadi eloklah mereka mengotakan janji-janji mereka kepada rakyat terlebih dahulu sebelum mencari salah orang lain.

Saya juga mendapat tahu banyak tindakan Pakatan Rakyat yang juga bertentangan dengan hasrat rakyat seperti menggunakan taktik kotor dengan memaksa rakyat mengisi borang-borang keahlian parti-parti gabungan PR sebelum sebarang bantuan dapat diberikan mahupun yang ingin berurusan dengannya seperti mendapat tender dan kontrak kerajaan negeri.Sebagai contoh di Selangor,permohonan kontraktor kelas F hanya boleh diluluskan sekiranya mendapat sokongan wakil rakyat PKR.Jangan Kerajaan Negeri Selangor menidakkan fakta ini.Jadi apa salahnya saya mengenakan syarat iaitu jika nak berurusan dengan MOA,badan pusat maka perlulah mendapat sokongan JKKKP dan bukannya JKKK! Saya tak minta rakyat isi borang UMNO, MCA, MIC atau Gerakan pun..!!

Posted by Noh bin Haji Omar at 10:20 PM
7 comments
Saturday, April 18, 2009
JKKK di Negeri Pembangkang Tidak Dilayan
KUALA SELANGOR 16 April – Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani tidak akan melayan pengesahan sesuatu permohonan bantuan yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) di empat negeri yang ditadbir pakatan pembangkang.

Menterinya, Datuk Noh Omar berkata, arahan itu selaras dengan surat pekeliling yang diputuskan oleh Kabinet bagi mengelak bantuan berkenaan dipolitikkan oleh pihak tidak bertanggungjawab sehingga menimbulkan kekeliruan rakyat di Pulau Pinang, Kedah, Kelantan dan Selangor.

Beliau menjelaskan, pertimbangan untuk meluluskan bantuan atau insentif menerusi kementerian tersebut mesti mendapat pengesahan daripada Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP).

Katanya, JKKKP merupakan satu saluran yang disediakan khas bagi memastikan semua rakyat mendapat bantuan secara terus daripada Kerajaan Pusat termasuk dalam pembangunan pertanian.

“Pengesahan ini penting bagi membolehkan rakyat tahu bahawa bantuan untuk sektor pertanian adalah daripada Kerajaan Pusat selain menggelak perkara ini dipolitikkan pihak tertentu terutamanya pihak pembangkang.

“Malah saya difahamkan di Selangor, kerajaan negeri mempunyai peruntukan sebanyak RM15 juta untuk pembangunan pertanian.

“Maka, adalah lebih baik kerajaan negeri pimpinan pakatan pembangkang memberi bantuan itu kepada rakyat seperti yang dijanjikan mereka pada pilihan raya umum lalu,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas majlis perasmian Hari Bertemu Pelanggan sempena Bulan Tanaman kementeriannya di Pusat Pengeluaran Benih Padi Jabatan Pertanian Sungai Burong di sini hari ini.

Tambah Noh, arahan sedemikian tidak bermakna Kerajaan Pusat membeza-bezakan rakyat dalam soal pemberian bantuan, sebaliknya, ia dibuat bagi memastikan seluruh rakyat yang layak menerima bantuan tersebut secara terus tanpa berlakunya masalah keciciran.

Katanya, perkara itu berbeza dengan kerajaan pimpinan pakatan pembangkang seperti di Selangor apabila mereka meletakan syarat permohonan untuk kontraktor kelas F hanya boleh diluluskan sekiranya mendapat sokongan wakil rakyat daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR).

No comments:

Post a Comment