Monday, May 25, 2009

Khir Toyo berhak cabar keputusan Speaker

Khir Toyo berhak cabar keputusan Speaker
KUALA LUMPUR 24 Mei - Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo berhak mencabar keputusan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) di mahkamah jika merasakan penggantungannya dibuat tanpa mengikut peruntukan udang-undang.
Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Noh Omar yakin Mohamad Khir akan mengambil langkah terbaik dalam menyelesaikan isu tersebut.
Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri itu menyokong dan mengalu-alukan hasrat Mohamad Khir yang mahu mengambil tindakan mahkamah dalam isu itu.
"Saya percaya peguam-peguam beliau (Mohamad Khir) sudah beri nasihat, itu hak mereka.
"Sekarang kita juga perlu ambil tindakan undang-undang jika dapati kerajaan negeri buat keputusan tidak mengikut peraturan," katanya pada sidang akhbar selepas merasmikan seminar keusahawanan anjuran Kelab Veteran Utusan Melayu (KVUM) di Ampang dekat sini hari ini.
Pada 19 Mei lalu, Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Selangor yang dipengerusikan oleh Speaker DUN, Teng Chang Khim memutuskan menggantung Mohamad Khir dan empat lagi wakil rakyat BN selama setahun serta menggantung elaun mereka atas dakwaan menghina Dewan.
Mohamad Khir didapati bersalah kerana gagal menghadiri pendengaran awam Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) pada Mac lalu.
Empat lagi Ahli DUN (ADUN) BN iaitu Datuk Mohamed Idris Abu Bakar (Hulu Bernam); Datuk Warno Dogol (Sabak); Mohd. Isa Abu Kasim (Batang Kali) dan Datuk Marsum Paing (Dengkil) didapati bersalah apabila mengkritik Selcat di media baru-baru ini.
Layari http://pkrtgkarang.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment